De MIVB testte al verschillende soorten hybride en elektrische bussen. Nu is daar ook een waterstofbus bijgekomen die reizigers vervoert op lijn 57 tussen de haltes Militair Hospitaal en Noordstation. Op die manier wil de MIVB zich oriënteren op toekomstige aankopen.
Gezien: MIVB neemt voor het eerst reizigers mee op waterstofbus
Tegen 2030 moeten alle dieselbussen van de MIVB plaatsmaken voor elektrische exemplaren. Daarom test de Brusselse openbaarvervoermaatschappij al enige tijd verschillende elektrische en hyride bussen en nu dus ook een bus die rijdt op waterstof.
Die bussen worden telkens op verschillende trajecten gebruikt: heuvelachtig of in de drukke binnenstad. Zo kijkt de MIVB hoe de bus reageert in verschillende omstandigheden. "Afhankelijk van de voordelen kijken we of we verdergaan met de klassieke elektrische bus of met waterstof," zegt woordvoerster An Van hamme.
Waterstofbussen zijn elektrisch aangedreven bussen, waarbij de elektriciteit in een brandstofcel wordt opgewekt uit waterstof. Het voordeel van waterstof is dat de elektriciteit in grotere hoeveelheden kan worden opgeslagen dan in de batterijen van een klassieke elektrische bus en ze dus verder kunnen rijden zonder op te laden.
Een ander voordeel is dat wanneer de waterstofreserve leeg is, deze kan worden bijgevuld op vrijwel dezelfde wijze als in een gewoon voertuig, in slechts enkele minuten. Dat zou een aanzienlijke tijdsbesparing betekenen. De testperiode van de waterstofbus duurt twee jaar. Daarna zal de MIVB knopen doorhakken over de technologie.
Gezien
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Gezien , MIVB , waterstof , waterstofbus , bus , openbaar vervoer