De Gosseliesbrug, die de Nijverheidskaai met de Mariemontkaai in Molenbeek verbindt, was tijdelijk niet bruikbaar voor fietsers vanwege de weersomstandigheden. Sinds 12 uur maandagmiddag kan de brug na een onderbreking weer in twee standen: hoog, voor als er boten onderdoor moeten, laag voor fietsers en rolstoelgebruikers.
Gosseliesbrug tijdelijk terug in één stand vanwege het weer
Een lezer, die er dagelijks passeert op weg naar zijn werk, heeft de brug nog geen enkele keer omlaag zien gaan. “Twee jaar geleden werd aangekondigd dat de brug in hoogte verstelbaar werd. Dat moment werd telkens uitgesteld: over een maand, in de zomer, na de zomer. Nu zou het eindelijk wel moeten kunnen, maar ik heb het nog niet gezien.”
Inmiddels ziet de brug er al niet meer zo nieuw uit, gaat Tobe Baeyens verder. “Er was een keer een trede stuk en je ziet de brug al roesten. Het lijkt een hippe keuze. Links en rechts heb je een brug om over te fietsen, tweehonderd meter verderop. Was er wel nood aan een brug die omhoog en omlaag kan? De Gosseliesstraat, waar de brug op uitkomt, is gemaakt van kasseien, dus sowieso niet ideaal voor rolstoelgebruikers en fietsers.”
Op 5 februari kondigde Brussel Mobiliteit aan dat de herstelbare functie van de brug in werking treedt. Het klopt dat de brug de laatste dagen maar in één stand stond: de hoge, zodat voetgangers nog kunnen passeren, net als de boten die er onderdoor varen. "Het scheepvaartverkeer konden we niet onderbreken, dus met alle moeite is de brug in de hoge stand gebracht," vertelt woordvoerster Inge Paemen.
De zeldzame combinatie van sneeuw en vriestemperaturen tot -10 liggen aan de oorzaak van het probleem, zegt Paemen. Maandagavond zit Brussel Mobiliteit samen met de aannemer om het daarover te hebben. "Het is een ingenieus systeem, een première in Europa. Dus we volgen op hoe het evolueert, om de veiligheid te kunnen garanderen van de gebruikers."
Wat in het verleden ook voor enige vertraging zorgde, is het feit dat het beheer van de brug is overgedragen aan de Haven – op dat moment was het takelsysteem nog niet geïnstalleerd. De woordvoerder van de Haven van Brussel laat weten dat de brug tussen 11 februari en 15 februari op de hoge stand heeft gestaan.
Het nadeel van werken met ingenieuze systemen, is dat je de prijs betaalt met kinderziektes.
De brug is uitgetekend door studiebureau Greisch in opdracht van Brussel Mobiliteit. De kostprijs van de brug bedraagt 4,2 miljoen euro. Ter vergelijking: de laatste brug die Brussel Mobiliteit liet bouwen, was tien keer zo lang en kostte 4,5 miljoen. Maar de prijzen voor voetgangersbruggen, zoals de Gosseliesbrug, lopen sterk uiteen.
"Het nadeel van werken met ingenieuze systemen, is dat je op kinderziektes stoot," zegt Paemen. "Zouden we het de volgende keer opnieuw zo doen? Daar kan ik geen antwoord op geven. We leren uit onze ervaringen."
Dit artikel kwam mede tot stand dankzij een tip van een lezer. Nieuws melden kan via het formulier op onze website of via Whatsapp (0489-988.988).
TIJDLIJN
November 2012: De verstelbare voetgangersbrug over het kanaal in Molenbeek wordt aangekondigd
Maart 2019: De verstelbare Gosseliesbrug in Heyvaertwijk ligt er
Juli 2019: Voetgangers kunnen pas vanaf oktober de brug oversteken
Oktober 2019: Gosseliesbrug is toegankelijk in hoge stand: voetgangers kunnen de brug nu wel gebruiken.
Oktober 2019: Gosseliesbrug kampt vijf dagen na ingebruikname al met defect: één van de tredes komt los. “Een fabricagefout,” zegt de aannemer.
Februari 2020: ‘Gosseliesbrug pas tegen de zomer verstelbaar’
September 2020: Gosseliesbrug staat al maanden in hoge stand. Wanneer het probleem verholpen zal zijn, is niet bekend.
5 februari 2021: De brug is nu ook in hoogte verstelbaar
15 februari 2021: Na een technisch probleem door de kou en sneeuw, is de brug nu opnieuw beschikbaar in twee standen.
Lees meer over: Sint-Jans-Molenbeek , Mobiliteit , Brussel Mobiliteit , Gosseliesbrug