De tweede autoloze dag zou doordeweeks moeten vallen.

Een extra autoloze dag, maar dan doordeweeks. Dat was anderhalf jaar geleden al de wens van Groen en Ecolo. De groenen gaan dat voorstel nu op haalbaarheid onderzoeken bij de korpschefs, MIVB, Mobiel Brussel en andere betrokkenen.

De luchtkwaliteit na een autoloze zondag is meetbaar beter. Daarom roepen parlementsleden Annemie Maes (Groen) en Arnaud Pinxteren (Ecolo) uit de oppositie op om een extra autoloze dag te introduceren. Die zou moeten vallen op een weekdag, om zo de mensen beter bewust te maken van de mogelijkheden die het openbaar vervoer te bieden heeft.

De commissie Infrastructuur heeft Groen gemandateerd om een haalbaarheidsonderzoek naar een tweede autoloze dag te onderzoeken. Daarom worden de verschillende betrokkenen, zoals de MIVB, Mobiel Brussel en de korpschefs van de zes politiezones, op 22 januari gehoord in het Brussels Parlement. De keuze voor een autoloze weekdag is bewust: "de autoloze zondag was oorspronkelijk bedoeld om mensen te stimuleren om een ander vervoersmiddel dan de auto te kiezen," zegt Annemie Maes van Groen. "'Autoloze zondag is uitgegroeid tot een evenement met barbecues en concerten, en dat is heel goed, maar met een autoloze weekdag zouden we terugkeren naar de kern."

Ook op het kabinet van Pascal Smet (SP.A), minister van Mobiliteit klinken positieve geluiden over een tweede autoloze dag. "Er bestaan heel wat ideeën over," zegt woordvoerder Mathias Dobbels. "Die brengen we nu samen om te onderzoeken." Ook het burgerpanel in november heeft zich volgens hem positief uitgesproken over een tweede autoloze dag.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni