Autoverkeer in Terkamerenbos

Groene leasewagens betalen weldra minder belastingen

© Belga
21/12/2018

Er is een akkoord in de maak over een groene verkeersbelasting voor leasewagens in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. De bevoegde regionale ministers hebben een voorstel klaar en moeten nu enkel nog hun regeringspartners zien te overtuigen.

Wie in Vlaanderen een milieuvervuilende auto koopt, moet al sinds 2016 meer verkeersbelasting betalen dan wie voor een groenere auto kiest. Maar die vergroening geldt niet voor leasingwagens omdat daarover een akkoord met Brussel en Wallonië nodig was, om te vermijden dat leasemaatschappijen zouden verhuizen naar het goedkoopste gewest. Vooral Wallonië lag dwars.

Nu zou er volgens De Tijd een consensus zijn bereikt tussen de bevoegde Vlaamse, Brusselse en Waalse ministers Bart Tommelein (Open VLD), Guy Vanhengel (Open VLD) en Jean-Luc Crucke (MR). Hun regeringen moeten het voorstel wel nog goedkeuren.

Elektriciteit of waterstof wordt vrijgesteld

Wie een elektrische of waterstofleasingwagen koopt, wordt vrijgesteld van de verkeersbelasting. Dat is wel een minder gunstige regeling dan voor particulieren, want zij krijgen er bij de aankoop van een elektrische wagen een premie bovenop. De bedoeling is het wagenpark te vergroenen.

Ongeveer een kwart van de nieuw verkochte wagens in België zijn leasewagens en dat zijn nu nog vooral diesels. Twee op de drie nieuwe leasingwagens zijn diesels. Ook worden leasingwagens gemiddeld om de vier jaar vervangen en zijn ze de belangrijkste bevoorrader van de tweedehandsmarkt.

Hefboom voor groene verkeersbelasting?

Het akkoord met de andere regeringsministers is een opsteker voor Vanhengels plannen voor een groene autofiscaliteit in Brussel. De minister Vanhengel huiverde van een scenario waarbij Brussel soloslim speelt en een regeling uitwerkt die op een of andere manier in conflict raakt met die van een ander gewest.

Nu er een akkoord is, kan dat misschien als hefboom gebruikt worden om een groene verkeersbelasting in te voeren. "We willen niet met twee systemen zitten, een voor lease en een voor niet-lease. De andere gewesten moeten dus meewillen, anders treffen we alleen de Brusselaars. Er rijden niet alleen Brusselse wagens in onze hoofdstad", zei Vanhengel daar eerder over.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Milieu , autofiscaliteit , Guy Vanhengel

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni