De grote bovengrondse parking in de Schildknaapstraat, recht tegenover Muntpunt, gaat over enkele jaren dicht. Dat zegt burgemeester Philippe Close (PS). De Stad plant er woningen.
Grote centrumparking maakt plaats voor woningen
De Vijfhoek telt vandaag een twintigtal openbare parkings, samen goed voor circa 11.000 parkeerplaatsen. De meeste van die parkings bevinden zich ondergronds, maar de parking in de Schildknaapstraat strekt zich vooral bovengronds uit, in een parkeergebouw recht tegenover Muntpunt.
Het is die parking die het stadsbestuur over enkele jaren zal omvormen tot woningen. Dat zei burgemeester Philippe Close (PS) tijdens de voorstelling van het gloednieuwe circulatieplan, dat vanaf midden augustus doorgaand verkeer uit het centrum moet weren. “We spreken over twee à drie jaar en de parking blijft in die periode ook open,” zegt de burgemeester. Zijn kabinet wil momenteel geen verdere details kwijt over de plannen.
509 parkeerplaatsen
De Grondregie van de Stad voert momenteel een haalbaarheidsstudie uit om te bekijken hoeveel woningen er kunnen ontstaan en welke delen van het huidige gebouw daarvoor kunnen blijven of net moeten verdwijnen.
Parking Schildknaap wordt uitgebaat door Interparking en is met zijn 509 parkeerplaatsen een van de grotere openbare parkings in het centrum. Boven de ingang prijkt een sculptuur van Jacques Moeschal.
De parkings in Brussel zijn maar half zo vol als voor corona, terwijl ze in andere steden in België net méér gebruikt worden.
Gevraagd om een reactie wil Interparking CEO Roland Cracco niet ingaan op het dossier van parking Schildknaap. “Maar algemeen zien we wel dat de situatie in onze Brusselse parkings catastrofaal is. We zien nog steeds een daling met 50 procent tegenover de toestand voor de corona-epidemie. Terwijl steden als Gent, Antwerpen of Luik opveren en de bezetting er zelfs 10 tot 40 procent hoger ligt dan voor corona.”
Cracco wijt de verschillen tussen Brussel en andere Belgische steden aan verschillende factoren. “De pendelaars én de Europese ambtenaren blijven weg, door het telewerk. En de mensen die dan van thuis uit werken, gaan wél winkelen in hun eigen omgeving, wat dan weer die stijging verklaart in andere steden.”
Een tweede reden is voor de CEO van Interparking het Brusselse mobiliteitsbeleid, dat Cracco niet echt kan smaken. “Onze klanten zeggen ons dat ze niet meer naar Brussel geraken en dat het aangenamer is om te winkelen in Namen, Luik of Antwerpen.”
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , Stedenbouw , parking Schildknaap , Interparking , Philippe Close
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.