Volgend jaar wordt de Wayezstraat in Anderlecht heraangelegd. Volgens het voorontwerp wordt die drukke verkeersas een eenrichtingsstraat en gaat het aantal parkeerplaatsen van 170 naar 27. Ook het pleintje aan metrostation Sint-Guido krijgt een make-over.
Heraanleg Wayezstraat: minder plaats voor de auto
De tramrails in de 700 meter lange Wayezstraat in Anderlecht hebben de limiet van hun houdbaarheidsdatum bereikt. Bij de MIVB is al tien jaar sprake van de vernieuwing van de tramsporen. Die renovatie komt er, en ook de straat zelf wordt heraangelegd.
Daarvoor lanceerde de gemeente Anderlecht een participatietraject. De voorbije lente konden buurtbewoners en handelaars zich op drie participatiemomenten uitspreken over de toekomst van de drukke verkeersas die het Dapperheidsplein met het kanaal verbindt. Uit dat participatietraject hield de gemeente, samen met de MIVB, drie mogelijke scenario's over: een voetgangerszone over de hele lengte van de Wayezstraat met het behoud van het tram- en busverkeer in beide richtingen, een eenrichtingsstraat met een fietsstrook en zonder parkeerplaatsen voor auto's, en een eenrichtingsstraat met het behoud van enkele parkeerplaatsen.
'Compromis'
Die drie opties hebben enkele gemeenschappelijke kenmerken. "Deze drie scenario's voorzien een kwaliteitsvolle heraanleg van onze Wayezstraat, zonder boorden, met bankjes, terrassen, groene ruimten en fietsparkings, net als tram- en busverkeer in beide richtingen en leverzones", zegt schepen van Mobiliteit Susanne Müller-Hübsch (Groen).
Donderdagavond werden die drie mogelijke plannen voorgesteld aan de buurtbewoners. "Uit de drie participatiemomenten blijkt dat het derde scenario het meest populaire plan is", klonk het tijdens die voorstelling. "Dit lijkt ons een goed compromis."
Minder parkeerplaatsen
Eind oktober dient de MIVB, op basis van dat derde scenario, een vergunningsaanvraag in. Volgens dat voorontwerp wordt de Wayezstraat een eenrichtingsstraat in de richting van het Dapperheidsplein, bussen en trams zullen er in beide richtingen rijden. Die trams krijgen geen eigen bedding en fietsers zullen tussen de tramsporen moeten rijden.
Er wordt stevig gesnoeid in het aantal parkeerplaatsen. Van de 170 parkeerplaatsen blijven er 27 over, aan de rechterkant van de rijrichting. De handelaars in de ooit beroemde winkelstraat krijgen wel een aantal leverzones en terrasjes op het voetpad. Het hoogteverschil tussen dat voetpad en het wegdek verdwijnt. De straat krijgt nieuw straatmeubilair en ze wordt groener aangekleed. "Dit wordt een zone met ontmoetingsplekken", aldus schepen Müller-Hübsch.
Make-over rond Sint-Guido
Volgens de gemeente rijden veel niet-Anderlechtenaars door de straat, maar een circulatieplan moet sluipverkeer tegenhouden. Over de hele lengte van de Wayezstraat zal een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur gelden - dat is vandaag al grotendeels zo - en op het Dapperheidsplein wordt de maximumsnelheid beperkt tot 20 kilometer per uur.
Vanop dat plein zullen auto's niet meer in de richting van metrostation Sint-Guido kunnen. Het pleintje rond dat station krijgt een make-over en wordt een mini-voetgangerszone, die wel nog doorkruist wordt door trams en bussen. Het plein krijgt een kleine speeltuin en daarnaast moeten bomen en struiken de omgeving vergroenen.
'Malaise handelaars'
De voorstelling van de plannen zorgde voor heel wat discussies onder de buurtbewoners. "Wordt er rekening gehouden met de veiligheid van kinderen?", vroeg een zwangere vrouw. "In de simulatievideo rijden auto's traag, maar de werkelijkheid is anders."
"Dagelijks word ik hier bijna omvergereden", vertelde een vader die zijn kind met de fiets naar school brengt. "Verkeersveiligheid is een probleem in de hele wijk." Bijna een jaar geleden werd een agent nog doodgereden op het kruispunt met de Wayezstraat aan het kanaal.
Maar heel wat opmerkingen hadden te maken met het schrappen van parkeerplaatsen. "Moeten we onze boodschappentassen nu op onze hoofden dragen?", vroeg iemand. "Onder de handelaars is er al een malaise en die gaan jullie nu versterken", stelde Youssef Hamdaoui van de handelaarsvereniging Wayez.
"We zullen geen klanten meer kunnen ontvangen. Jullie zeggen dat het niet de Anderlechtenaars zijn die door de straat rijden, maar onze winkels staan open voor iedereen, of je nu uit Schaarbeek of uit Dilbeek komt." Hamdaoui's speech werd gevolgd door een applaus.
'Plan B voor parkeerplaatsen'
"De renovatieplannen zijn positief. Dat derde plan is het minst erge scenario", zegt Mostefa Lotfi, gemeenteraadslid van meerderheidspartij PS en vicevoorzitter in de Raad van Bestuur van de MIVB. Maar ook hij heeft moeite met het schrappen van parkeerplaatsen.
"Daarvoor zullen we toch een plan B moeten vinden. De bedoeling van de heraanleg is het verhogen van de frequentie van de trams", aldus Lotfi, "maar ik zie niet in hoe het schrappen van parkeerplaatsen daartoe zal bijdragen."
Volgens oud-burgemeester en gemeenteraadslid in de oppositie Gaëtan Van Goidsenhoven (MR) ontbreekt een belangrijk aspect in het voorontwerp. "De gemeente is al jaren vragende partij voor de renovatie van metrostation Sint-Guido, maar er gaat geen euro naar de metrohalte. De MIVB wil alleen maar investeren in de commerciële snelheid van de trams."
Twee jaar werken
De renovatie van de Wayezstraat wordt gefinancierd in het kader van het Avanti-programma, dat de snelheid van het bovengronds openbaar vervoer moet verbeteren. "Om de drie minuten zullen er trams kunnen rijden", klinkt het bij de gemeente. Met de heraanleg is een budget gemoeid van 10 miljoen euro.
De werken beginnen normaal gezien in september van volgend jaar. In verschillende fasen zal Vivaqua vanaf dan de straat openbreken om de riolering te vernieuwen. Die werken zullen ongeveer een jaar duren. Daarna begint MIVB aan de heraanleg. Die zal ook ongeveer een jaar duren.
Lees meer over: Anderlecht , Mobiliteit , Wayezstraat , heraanleg , MIVB , Sint-Guido
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.