Rudi Vervoort (PS), minister-president van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

| Rudi Vervoort (PS), minister-president van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Hervorming Brusselse taxisector goedgekeurd, maar vraagtekens blijven

BVR
© BRUZZ
31/05/2022
Updated: 31/05/2022 16.17u

De commissie Binnenlandse Zaken van het Brussels Parlement heeft dinsdagmiddag het ontwerp van ordonnantie, dat de Brusselse taxisector hervormt, goedgekeurd. Dat gebeurde meerderheid tegen oppositie. Toch zijn er nog heel wat vraagtekens. “Er zal nog veel moeten worden uitgediscussieerd.”

“De vergadering zal tot de finish verlengd worden – Een lichte maaltijd zal worden aangeboden.” Dat stond te lezen bovenaan de agenda van de commissie, en bereidde de parlementsleden voor op een lange bespreking.

En lang duurde het ook. De taxi-ordonnantie had eigenlijk al vorige week dinsdag moeten gestemd zijn, maar door het groot aantal amendementen is dat toen niet gebeurd. Ook nu duurde het van 9.30 tot 14.15 uur voor alle resterende amendementen besproken en de hele ordonnantie gestemd werd. Dat gebeurde meerderheid tegen oppositie.

Die ordonnantie moet ten laatste op 22 oktober de bestaande sparadrap-ordonnantie vervangen, die haastig ineen werd gestoken toen een rechter van het hof van beroep Uber-taxi's in Brussel verbood.

De nieuwe taxi-ordonnantie zorgt voor een eengemaakt statuut voor alle chauffeurs, of die nu met een klassieke taxi of voor platformen als Uber rijden. Dat wil zeggen dat de toegang tot het beroep, de opleiding en voorwaarden en het vereiste bekwaamheidsattest voor alle chauffeurs dezelfde zijn.

Numerus clausus

Toch is het niet zo dat alle taxi’s nu op gelijke voet staan. Voortaan zijn er drie categorieën taxivoertuigen: de standplaatstaxi's (de huidige taxivoertuigen), de straattaxi's (de vroegere Ubers) en de ceremoniële taxi's (voor evenementen en gereserveerd voor minimum 3 uur). De laatste twee categorieën moeten hun diensten aanbieden op basis van voorafgaande reservering en komen niet in aanmerking voor bepaalde privileges zoals gebruik van voorbehouden plaatsen of eigen rijstroken.

Ook hebben de huidige chauffeurs van de nieuwe taxi’s een streepje voor bij het bemachtigen van toekomstige taxilicenties, wat tot heel wat kritiek bij de oppositie leidde. “De huidige taxichauffeurs moeten zelfs geen mailtje sturen om in de toekomst een licentie te bekomen.Maar voor de chauffeurs die voor Uber of Heetch rijden, is er absoluut geen garantie dat zij in de toekomst een vergunning zullen krijgen”, zegt Cieltje Van Achter (N-VA), die er op wees dat ook de Raad van State het hier moeilijk mee had.

Hoeveel taxilicenties er in de toekomst zullen zijn, de befaamde numerus clausus, is trouwens nog altijd niet bekend. Dat wordt later nog via een uitvoeringsbesluit geregeld – via de regering dus, en niet via het parlement.

Het is ook die regering die zal moeten bepalen wat de minimum- en maximumtarieven zullen zijn. N-VA en MR willen liever niet dat de regering zich met de prijszetting bemoeit. “Zo’n overheid is veel te dirigistisch”, zegt Van Achter. “We moeten daar, net zoals in Vlaanderen, de markt laten spelen.”

Maar de meerderheid stemde wel in met minimum-en maximumtarieven, dit om zowel de chauffeur als consument tegen uitwassen te beschermen. “Want op deze stakingsdag moet je met Uber 296 euro betalen om van Brussel-Noord naar Brussels Airport te geraken”, illustreerde Vervoort zijn punt. Waarop Van Achter prompt zelf opzocht wat zo’n ritje zou kosten, en op 29 euro uitkwam.

Inclusief champagne

De tarieven van de ceremoniële taxi’s, zeg maar de limousinetaxi’s die zullen rijden waarvoor ze oorspronkelijk bedoeld waren – voor een minimum van 3 uur – worden dan weer minimumtarieven, en geen vaste tarieven. Dit om luxueuze ritten – inclusief champagne en andere dure services - mogelijk te maken - als daar vraag naar is. Het amendement werd ingediend door David Weytsman (MR) en is meteen een van de enige amendementen die door de meerderheid weerhouden werd.

PVDA wilde dan weer de commissies regelen die chauffeurs moeten afstaan aan platformen als Uber of Heetch. De linkse partij wilde daar die commissie plafonneren, ter bescherming van de chauffeurs. Maar volgens Vervoort kan dat niet want zo'n commissie is onderdeel van het commercieel recht en vrijheid van contract, waar de overheid zich niet in te bemoeien heeft. “Dus de chauffeur reglementeren kan wel, maar Uber reglementeren kan niet?”, riposteerde Youssef Handichi (PVDA). “Dat begrijp ik niet.”

Uiteindelijk werd de taxi-ordonnantie meerderheid tegen oppositie goedgekeurd. Vrijdag buigt de plenaire vergadering zich over de tekst. Commissievoorzitter Guy Vanhengel (Open VLD) wees erop dat de ordonnantie snel moet worden goedgekeurd om een juridisch vacuüm te vermijden.

Op 12 juni spreekt het Grondwettelijk Hof zich uit over de sparadraps-ordonnantie - die het de Uberchauffeurs mogelijk maakt om toch nog verder te blijven werken na een eerder vonnis van de rechtbank. Indien het Hof die ordonnantie vernietigt, zou dat tot problemen kunnen leiden.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Politiek , taxi-ordonnantie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni