Dat het eerder aan de warme kant is, is een understatement. Ook op het openbaar vervoer gaan de temperaturen richting kookpunt. Vooral de chauffeurs hebben daar last van, zij zijn immers de hele dag aan het werk. Vervoersmaatschappij MIVB neemt daarom maatregelen, zoals een versoepeling van de regels over het uniform.
Hitte: korte broek voor MIVB-chauffeurs uitzonderlijk toegestaan
Met temperaturen tot 38,9 graden is 24 juli (voorlopig) de warmste dag poit. De zonnestralen beuken ook genadeloos op de trams en bussen van de MIVB en dat zorgt voor zwetende bestuurders en reizigers.
"We zetten in de zomer altijd zoveel mogelijk voertuigen met airco in," zegt woordvoerster An Van hamme. "De dienstregeling is wat ruimer tijdens de zomervakantie, dus we kunnen schuiven met voertuigen." Alle bussen hebben ondertussen airco, bij de trams gaat het om driekwart van de voertuigen.
De metro is een ander verhaal, daar is helemaal geen luchtkoeling. Bestuurders hebben wat meer geluk, in de moderne 'boa's' op lijnen 1 en 5 is er airco in hun stuurpost, maar niet in de rest van het voertuig. Dat verandert wanneer de nieuwe M7-metrostellen geleverd worden, die zullen als eerste uitgerust zijn met airco.
Korte broek
De korte broek op de werkvloer, het is een onderwerp dat (net als sandalen met witte sokken) veel discussie losweekt. Bij de MIVB draagt personeel een uniform, een korte broek is niet voorzien. "Alle bestuurders mogen uitzonderlijk hun eigen korte broek dragen, nog zeker tot en met vrijdag," zegt Van hamme.
Er wordt extra koud water uitgedeeld op een tiental punten in de stad waar veel lijnen passeren. En mensen die werken in een voertuig zonder airco krijgen extra recup.
De maatregelen zijn vooral gericht op de chauffeurs omdat zij veel langer in hun voertuig zitten dan de reizigers. Zij moeten vooral hopen dat de luchtkoeling goed werkt tijdens hun rit.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.