Impact coronacrisis nog nauwelijks voelbaar voor MIVB

Anke Dirix
30/05/2023
Updated: 30/05/2023 14.34u

Het aantal reizigers, verkeersinkomsten en ritten van de MIVB ging in 2022 opnieuw sterk omhoog. “We zitten bijna opnieuw op het niveau van voor de coronacrisis”, zegt MIVB-CEO Brieuc de Meeûs.

Het aantal MIVB-reizigers is in 2022 opnieuw sterk toegenomen. In totaal verkocht de MIVB 337,7 miljoen ritten, een stijging van 23 procent ten opzichte van het jaar voordien.

Meer reizigers, inkomsten en afgelegde kilometers

“We zien dat klanten ons opnieuw gevonden hebben na de coronacrisis”, zegt CEO Brieuc de Meeûs. “Als we het effect van thuiswerken uitsluiten, zitten we vandaag op 92 procent van het aantal ritten in 2019.” Zonder dat effect steeg het aantal reizigers tot 84 procent van het reizigerspercentage in 2019. In de daluren en tijdens het weekend ligt het gebruik van het openbaar vervoer nu al hoger dan voor de gezondheidscrisis. De metro blijft het populairste openbaar vervoermiddel, gevolgd door tram en bus.

Meer passagiers, betekenen ook meer afgelegde kilometers. “Het record van 2021 (50,6 miljoen) is vorig jaar opnieuw verbroken, met 52,7 miljoen afgelegde kilometers”, zegt de Meeûs. “Ofwel 136 keer de afstand tussen de aarde en de maan.”

De verkeersinkomsten stegen vorig jaar met 21 procent, tot 265 miljoen euro. Dat valt te verklaren door de toename in het aantal verkochte tickets en abonnementen, maar ook door de dotaties van het gewest die werden opgetrokken om de inflatie en stijgende energieprijzen te compenseren.

"In 2022 heeft de MIVB 52,7 miljoen kilometers afgelegd: 136 keer de afstand tussen de aarde en de maan.”

Brieuc de Meeûs, ceo MIVB

Brieuc de Meeus, CEO van de MIVB

Afgelopen jaar werden er elektrische en hybride bussen in dienst genomen, zonnepanelen geïnstalleerd op de gebouwen en er werd ook sterk ingezet op recyclage en het hergebruik van materialen. Die maatregelen verbeterden de energieprestaties van de MIVB met 12,3 procent ten opzichte van 2018.

Energieprestaties

“De grootste uitdaging blijven de stelplaatsen die we moeten bouwen voor onze elektrische busvloot”, zegt de Meeus. Tegen 2035 moet die volledige vloot elektrisch zijn. Die elektrische vloot zal ook 2000 extra plaatsen creëren, maar een stelplaats vinden blijkt niet evident. Volgens de CEO zal het nog zo'n vijf tot zeven jaar duren vooraleer die nieuwe stelplaatsen operationeel zullen zijn. “In Neder-Over-Heembeek zijn we momenteel volop mee bezig met het inrichten van een nieuw depot, maar we zijn nog volop op zoek naar een tweetal andere geschikte terreinen in het gewest."

Komende jaren wordt het vooral zaak om de vloot te moderniseren met een zo min mogelijke impact op de dienstverlening. “Dat is niet evident, maar we proberen zoveel mogelijk ‘s nachts te werken zodat reizigers er geen last van ondervinden”, zegt de Meeûs. “Een nog grotere uitdaging is misschien wel het tekort aan materialen en werkkrachten waar we momenteel mee te maken krijgen. Alles wat elektronisch of elektrisch is, is momenteel zeer moeilijk te verkrijgen."

Toegankelijkheid

De MIVB blijft ook inzetten op de toegankelijkheid van haltes en stations. Zo werden er vorig jaar liften geïnstalleerd in de stations Anneessens en Hallepoort en zijn er nog liften gepland voor de stations Horta, Madou, Simonis, Park en Jacques Brel. Vandaag zijn 53 van de 69 (pre)metrostations toegankelijk voor personen met een beperkte mobiliteit.

Dat Brusselaars tevreden zijn met die verbeteringen van het netwerk, blijkt ook uit de tevredenheidsenquête. Voor het derde jaar op rij scoorde de MIVB 7,3/10. Ter vergelijking: De Lijn kreeg vorig jaar een score van 6,3/10.

“Onze klanten elke dag beter bedienen dan de dag daarvoor, dat is de kern”, zegt de Meeûs. “Daarom zijn onze nieuwste bussen uitgerust met een nieuw audiosysteem: zodra de bus of tram aankomt bij de halte, krijgen ze informatie over de bestemming en de lijn waarvan ze gebruikmaken. Daarnaast is het ook onze taak om verder te investeren in de toekomst: openbaar vervoer is een van dé oplossingen voor de klimaatuitdagingen waar we vandaag voor staan. Daarin zullen we ook de komende jaar blijven investeren.”

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni