De spoornetbeheerder Infrabel heeft de NMBS gevraagd van half oktober tot half november dagelijks 100 treinen te schrappen die Brussel doorkruisen. Daardoor bestaat de kans dat tienduizenden pendelaars in de herfst een maand lang niet met hun vaste trein naar Brussel kunnen sporen.
Infrabel wil Noord-Zuidas een maand lamleggen
Dat blijkt uit documenten die De Tijd en L'Echo konden inkijken.
Infrabel werkt al jaren aan de vernieuwing van de infrastructuur aan Brussel-Zuid. Nadat het in 2017 de wissels en de seininrichting aan de kant van de Noord-Zuidverbinding heeft gemoderniseerd, is deze herfst de zuidkant van het station aan de beurt. Door de werken moet de Noord-Zuidas in de verlengde weekends van 1 en 11 november volledig dicht.
Nu blijkt dat er ook heel wat hinder verwacht wordt van maandag 14 oktober tot en met vrijdag 8 november. Infrabel moet 30 procent van de wissels voor Brussel-Zuid vastzetten, waardoor in die periode veel minder treinen door de drukste as van het land kunnen rijden.
Ochtendspits
Het voorstel is alle P-treinen of piekuurtreinen van en naar Brussel niet te laten rijden. Dat heeft grote gevolgen. Er rijden dagelijks 104 P-treinen door de hoofdstad. De betrokken treinen tellen 91.000 zitplaatsen en vervoeren gemiddeld 68.000 reizigers per dag. De maatregel treft zo een op de vier pendelaars die in de ochtendspits naar Brussel sporen.
Volgens de NMBS heeft Infrabel de maatregel pas drie maanden vooraf meegedeeld, waardoor de spoorwegmaatschappij zich koud gepakt voelt.
Infrabel countert de kritiek van spoorwegmaatschappij NMBS. "De eerste werkvergaderingen tussen de operationele diensten van beide bedrijven vonden plaats in november 2017", klinkt het bij Infrabel, die benadrukt dat het helemaal niet hun bedoeling is om het treinverkeer in Brussel volledig lam te leggen. Volgens Infrabel is het momenteel nog voorbarig om al over definitieve cijfers rond afgeschafte treinen te spreken, omdat overleg hierover nog aan de gang is. De infrastructuurbeheerder beklemtoont dat de spoorwerken noodzakelijk en in ieders belang zijn. "Niets doen is geen optie", zegt Infrabel-woordvoerder Thomas Baeken.
"Het is niet de eerste keer dat de reiziger de dupe van is een communicatieprobleem tussen de NMBS en Infrabel."
Dupe
Bij reizigersorganisatie TreinTramBus vinden ze de situatie stilaan "schandalig", zegt coördinator Peter Thoelen dinsdag in een reactie op het bericht in De Tijd. "Het is niet de eerste keer dat er een communicatieprobleem gesignaleerd wordt tussen de NMBS en Infrabel en dat de reiziger daar de dupe van is."
De reizigersorganisatie hoopt dat er alsnog een goed plan gevonden kan worden. Een werkgroep bekijkt momenteel alle alternatieven. Midden volgende maand zou de knoop doorgehakt worden.
"Het gaat om 68.000 mensen die een alternatief moeten vinden. Dat zal niet eenvoudig zijn, temeer omdat het om een drukke periode gaat voor het spoorverkeer", zegt Thoelen. "De IC-treinen naar Brussel zitten nu al vaak vol."
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Infrabel , NMBS , spoorverkeer , pendelaars
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.