Luc Lallemand, de topman van Infrabel, heeft woensdag in de Kamercommissie gehamerd op een oplossing voor de oververzadigde noord-zuidverbinding in Brussel. Hijzelf stelt een tweede tunnel voor, die van Vorst-Zuid naar Schaarbeek zou lopen. Minimale kostenplaatje: 3 miljard euro.
Infrabel wil tweede spoortunnel in Brussel
Volgens Lallemand is het hoog tijd om knopen door te hakken. "We hebben nu al een capaciteitsprobleem in de noord-zuidverbinding", zei hij. "Laten we geen tijd meer verliezen met allerlei studies. Je kan een project ook kapotbestuderen, maar de conclusie zal altijd dezelfde zijn: we moeten de capaciteit uitbreiden."
Er zijn nog wel mogelijkheden om hier en daar een beetje capaciteit te winnen, maar dat is volgens Lallemand morrelen in de marge. "Dat is finetuning, je zal er nooit de 30 à 35 procent bijkomende capaciteit mee kunnen halen die we de komende 20 tot 25 jaar nodig hebben in Brussel."
Tot 5 miljard
Lallemand schoof zelf opnieuw een tunnelproject naar voren dat eerder al ter sprake kwam. "We hebben in 2018, na een jaar studie, aan de regering voorgesteld om een tweede tunnel te bouwen onder Brussel." Die zou van Vorst-Zuid geboord worden naar een diepte van 30 tot 35 meter, om weer boven te komen in de bundel van Schaarbeek.
De Infrabel-topman noemde een minimaal bedrag van 3 miljard euro voor de basisoptie, maar voegde toe dat dat bedrag eigenlijk al voorbijgestreefd is. Het hangt af van het moment waarop een beslissing wordt genomen, en zal vermoedelijk eerder in de richting van 4 tot 5 miljard gaan.
"Er moeten de komende 12 tot 18 maanden strategische beslissingen worden genomen op heel lange termijn", aldus nog de Infrabel-topman. Hij suggereerde dat het beter is te investeren in grote lijnen met veel reizigers dan in kleine verbindingen. "Ik ben van mening dat de trein niet is gemaakt om vijftien mensen te vervoeren tussen twee dorpen, waarbij je een dubbel geëlektrificeerd spoor onderhoudt. Ik ken geen beter voorbeeld van verspild belastinggeld."
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Infrabel , Noord-Zuidtunnel , Noord-Zuidverbinding , Luc Lallemand
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.