Tomas Ambra, onderzoeker aan de Vrije Universiteit Brussel en Universiteit Hasselt, heeft voor zijn doctoraatsstudie een computermodel ontwikkeld dat het steeds toenemende vrachtverkeer op de alle wegen en op alle mogelijke manieren in kaart brengt. Het model, genaamd Symbit, kan zo zorgen voor een vermindering van de impact van vrachtwagens op de file en op het klimaat.
Innovatief computermodel brengt vervuiling door vrachtverkeer in kaart
Goederentransport blijft een enorm belangrijke motor voor de economie, maar tegelijkertijd zorgt het voor heel wat druk op wegen en klimaat. Met Symbit wordt nu al het vrachtvervoer, zowel via het water, de weg of het spoor in real time in kaart gebracht en gekoppeld aan andere factoren zoals verkeersopstoppingen, de opening van sluizen, weersvoorspellingen en laad- en lostijden.
Potentieel van spoor blijft onderbenut
Maar ditmaal werd ook hun financiële en milieu-impact gemeten. Het computermodel zal dan op basis van al die factoren een virtueel betere oplossing aanbieden. "Het model kan helpen om de verschillende transportmogelijkheden spoor, water en weg beter op elkaar af te stemmen, wat dan weer leidt tot een hogere veiligheid, minder fileleed en een kleinere ecologische voetafdruk", stelt Ambra.
Het aandeel van het goederenverkeer in de uitstoot van broeikasgassen zal naar verwachting toenemen van 42 procent in 2010 tot 60 pct in 2050. Ondanks de inspanningen van het bedrijfsleven benadrukken onderzoekers dat het goederentransport sterk afhankelijk is van het wegverkeer en het potentieel van het spoor en de binnenvaart onderbenut blijft.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , vrachtverkeer , Symbit , computermodel
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.