| De Bareel in Sint-Gillis

Inwoners Sint-Gillis niet tevreden over heraanleg Bareel

NLS
© BRUZZ
06/01/2024

Tussen 24 september en 23 oktober 2023 liep het openbaar onderzoek naar de heraanleg van de Bareel in Sint-Gillis. Zeventig procent van de 524 reacties op dat onderzoek was negatief. Dat blijkt uit de resultaten die PS-Ecolo meedeelde op de gemeenteraad van donderdagavond, na een tussenkomst van PVDA.

De Bareel in Sint-Gillis is een kruispunt waar zeven straten op uitgeven. Dat leidt geregeld tot verkeerschaos. Om dat aan te pakken, lanceerde de gemeente in juni vorig jaar een circulatieplan met enkele eenrichtingsstraten. Dat zou het doorgaand verkeer in de gemeente verminderen.

Ook de gemeente Vorst, de MIVB, Brussel Mobiliteit, Leefmilieu Brussel en Vivaqua sprongen op de kar, met als doel de volledige Parklaan herin te richten. De Bareel, waarop de Parklaan uitmondt, werd ook in dat project opgenomen. Trams zouden niet langer rond maar dwars over het plein rijden, de voetpaden worden verbreed en de rijwegen versmald.

Negatieve reacties

Het openbaar onderzoek naar de heraanleg liep tussen 24 september en 23 oktober. Buurtbewoners konden in die periode de plannen inkijken, en vragen en opmerkingen opsturen naar het gemeentebestuur.

Uit de resultaten van dat onderzoek bleek 70 procent van de 524 reacties van buurtbewoners negatief. Dat gaven PS en Ecolo vrij tijdens de gemeenteraad van donderdagavond, op vraag van de PVDA. Volgens de lokale PVDA-fractieleider, Loïc Fraiture, is dat een indicatie om de plannen terug te draaien.

“We moeten de Bareel aanpakken, zoals iedereen vraagt en met als doel alle gebruikers meer veiligheid en meer comfort te bieden”, stelt hij. “Maar deze verbeteringen mogen niet gepaard gaan met een verslechtering van de situatie voor werkende mensen en gezinnen.”

Parkeerplaatsen

Vooral de schrapping van parkeerplaatsen blijkt een hekel punt. Nochtans gaf de overlegcommissie van Sint-Gillis op 6 december een gunstig advies voor de plannen, mits het aantal geschrapte parkeerplaatsen herleid werd van 117 naar 97. Daarnaast vroeg ze aan parking.brussels om 30 parkeerplaatsen te vinden buiten de openbare weg in de buurt.

Maar volgens Fraiture is dat een “kwestie van niets”. “Werkende mensen en gezinnen hebben bij gebrek aan alternatief nog vaak een auto nodig”, zegt de fractieleider. “Concreet moet een parkeerplaats gegarandeerd worden of moeten er serieuze alternatieven komen.”

Ook het eenrichtingsverkeer op de assen vanaf de Bareel zou voor teveel hinder zorgen, en moet daarom herbekeken worden, vindt Fraiture.

Naast meer parkeerplaatsen vroeg de overlegcommissie van Sint-Gillis aan Brussel Mobiliteit ook op andere punten de plannen te herbekijken. Zo moest de fietsveiligheid verhoogd worden, en een testfase worden voorzien voor het eenrichtingsverkeer op de Parklaan.

Momenteel hertekent Brussel Mobiliteit de plannen. Wordt er voldoende rekening gehouden met de opgelegde voorwaarden van de gemeente, is de vergunning voor de heraanleg in principe binnen.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni