Het metrostation in Brussel-Centraal krijgt op dit moment een grondige renovatie. Een jaar na de start van de werken loopt alles op schema. “Begin maart beginnen we aan fase twee: de uitbreiding van het metrostation onder de Ravensteinstraat”, zegt MIVB-woordvoerder Guy Sablon. De werken zullen bovengronds voor minimale verkeershinder zorgen.
| De perrons worden tegen 2027 uitgebreid en opgefrist.
Het metrostation van Brussel-Centraal moet tegen 2027 een grondige facelift krijgen. Het station wordt ruimer, krijgt meer verlichting en wordt toegankelijk gemaakt voor mensen met een fysieke beperking.
Die renovatiewerken verlopen in vier fases om de overlast te beperken, over een periode van vijf jaar. Reizigers kunnen zich met de metro blijven verplaatsen en het verkeer bovengronds wordt zo min mogelijk verstoord.
In de eerste fase wordt het bestaande station heringericht op het kruispunt van de Koloniënstraat en de Warandeberg. “Die werken zijn nu afgerond”, vertelt Guy Sablon, woordvoerder bij de MIVB. “Nu gaan we over tot fase twee: de uitbreiding van het metrostation onder de Ravensteinstraat.”
Verkeershinder verwacht
De tweede fase die begin maart van start gaat, zal bovengronds voor minimale verkeershinder zorgen. In de Ravensteinstraat, aan het kruispunt met Kantersteen, zullen over een afstand van vijftig meter werken plaatsvinden.
'Alle bovengrondse werken moeten in de loop van 2025 klaar zijn'
Daardoor zal er een korte omleiding zijn via de Houtmarkt. “Alle werken die een gevolg hebben op het wegverkeer moeten in de loop van 2025 klaar zijn”, vertelt Sablon.
Als fase twee afgerond is, dan volgt de uitbreiding van het station aan de kant van het treinstation en tot slot zal het gehele interieur van het metrostation en de perrons een renovatie krijgen.
Lees verder onder de beelden.
De grondige renovatie is nodig volgens de MIVB. Het metrostation van Brussel-Centraal is in 1969 geopend en is daarmee één van de oudste van het MIVB-net.
Destijds werd het nog gebruikt als premetrostation, maar vandaag is het een knooppunt geworden dat iedere dag 53.000 reizigers ontvangt. “Het vergt aanpassingen om de doorstroom van de reizigers te garanderen”, aldus MIVB bij de start van de renovatiewerken.
Op weg naar een modern station
De nadruk van de renovatie ligt op modernisering door meer licht en ruimte te creëren. “We moeten inzetten op een aangenaam en veilig station”, zei Brussels minister van Mobiliteit, Elke Van den Brandt (Groen), destijds nog.
Concreet worden de perrons breder gemaakt door een paar technische lokalen van de MIVB te verplaatsen. Het station wordt uitgebreid doordat er een extra stuk wordt aangebouwd. Er komen winkels, extra openbare toiletten en geldautomaten. Er worden ook verschillende kunstwerken geïnstalleerd.
Om het metrostation toegankelijker te maken voor mensen die in een rolstoel zitten, wordt een extra lift gebouwd. De twee bestaande liften worden vervangen. Er komen ook nieuwe trappen vanaf de Ravensteinstraat en de Kardinaal Mercierstraat.
Bewoners, handelaars en reizigers kunnen tijdens de bouwperiode terecht bij de ombudsman van de MIVB. Ook is het mogelijk om informatiemeldingen te krijgen via de app en er is ook een begeleidingscomité. Meer informatie op de website van MIVB.
Bekijk hier onze tv-reportage van exact een jaar geleden over de start van de renovatiewerken in het metrostation Brussel-Centraal.
Lees meer over: Brussel , Brussel-Stad , Mobiliteit , MIVB , renovatie , centraal station , metrostation
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.