Sinds de komst van tram 9 vorig jaar bestaat het Brusselse tramnet uit achttien lijnen. De meeste daarvan worden ondertussen uitgebaat met moderne lagevloertrams. Toch zijn ook de oudere, zogenoemde PCC-trams nog niet uit het straatbeeld verdwenen.
JOUW VRAAG. Waarom zit ik op sommige lijnen enkel in oudere trammodellen?
"Waarom zit ik op sommige lijnen enkel in oude trammodellen?"
De modellen T7700 (bestaande uit twee delen) en T7900 (drie delen) doen nog altijd dienst op de lijnen 39, 44, 51, 81, 93 en 97.
Vervoersmaatschappij MIVB heeft verschillende criteria om te bepalen welke modellen worden ingezet op welke lijnen. “We kijken onder meer naar de rittenaantallen van de betrokken lijn,” zegt woordvoerster An Van hamme. Nieuwere modellen zoals de T3000 en T4000 kunnen respectievelijk 180 en 252 passagiers vervoeren. Bij een T7700 is dat 113.
De modernste en grootste modellen worden dus ingezet waar de vraag het grootst is. Maar daarnaast spelen ook het belang en de snelheid van de lijn een rol. “We bekijken of het een structurerende tramlijn is, waar we een hoog dienstniveau kunnen aanbieden, met veel capaciteit, comfortabele voertuigen, lage instap en die vlot kan rijden dankzij de aanwezigheid van eigen beddingen op het geheel of een gedeelte van het traject.”
Tot slot worden ook eventuele infrastructurele beperkingen in overweging genomen. De trams van het type T2000, de lagevloertrams van de eerste generatie uit de jaren negentig, kunnen bijvoorbeeld niet ondergronds rijden. “Zij zijn niet aangepast aan de veiligheidssignalisatie in de tunnels en kunnen dus niet rijden op lijnen die door de premetro gaan.”
Wat brengt de toekomst? De PCC-trams zijn geïnspireerd op een vooroorlogs Amerikaans ontwerp dat tot stand kwam na overleg tussen de directeurs van verschillende trambedrijven (Presidents’ Conference Committee, vandaar PCC). De exemplaren die nog dienstdoen in Brussel zijn gebouwd in de jaren zeventig. Hoewel ze sindsdien verschillende keren gerenoveerd zijn, komt er vroeg of laat onherroepelijk een einde aan het PCC-tijdperk en zal Brussel een volledige vloot met lage vloer hebben.
Wanneer die dag komt, weet ook de MIVB nog niet. “Op dit ogenblik is het nog niet helemaal duidelijk hoe lang de PCC-voertuigen nog op het net worden ingezet,” aldus Van hamme. “Veel hangt af van de verdere ontwikkelingen en eventuele beslissingen rond de uitbreiding van het tramnet.”
Wel zeker is dat er ondertussen bijkomende trams in de maak zijn. “In 2018 sloten we een raamcontract af voor 175 trams, met een eerste lot in een bevestigde bestelling van 60 nieuwe trams, waarvan 49 T3000 en 11 T4000. De levering is voorzien tussen eind 2020 en 2023.” De komst van een nieuwe generatie trams zal toelaten om de verschillende tramtypes te herverdelen. “Het is de bedoeling om de PCC’s eerst weg te halen op de lijnen 93, 81 en 51,” zegt Van hamme nog. “Vermoedelijk volgen er in een volgend lot verdere bestellingen van nieuwe trams binnen het afgesloten raamcontract.”
VOLGENDE WEEK: Kan ik als Nederlands- of Engelstalige de Franstalige instructies van de politie in Brussel negeren?
BIG CITY: stel zelf je vraag
Elke week gaat BRUZZ met Big City op zoek naar antwoorden op jouw vragen over Brussel. Vragen allerhande over jouw stad stel je online aan de redactie. De vraag met de meeste voorkeuren wordt onderzocht en beantwoord.
Ook een vraag over Brussel? Zet onze journalisten aan het werk en stel je vraag in Big City.
Big City
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Big City , MIVB
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.