In de Franstalige strip Les casse-cou – in het Nederlands uitgegeven als De Waaghalzen – over de fictieve koersheld Michel Vaillant, wordt er een Formule 1-race gereden vlak bij het Atomium. Op verschillende prentjes zie je auto's scheuren langs herkenbare plaatsen aan de Heizelvlakte, op de grens met Strombeek-Bever. Maar is het fictie, of vallen er hier en daar nog oude sporen van F1-banden te bespeuren?
BIG CITY. Er was ooit een Formule 1 race aan de Heizel
"Was er ooit een Formule 1-race in Brussel?"
De eerste edities van de Grand Prix van België vonden plaats op het circuit van Spa-Francorchamps. In 1946 deed Brussel een eerste poging om de organisatie op zich te nemen en een stedelijk parcours uit te tekenen. De lanen in en rond het Ter Kamerenbos werden voor even het toneel van een autorace. Zo kregen ze in Brussel waarschijnlijk de smaak te pakken. Want in 1949 was er een eerste editie van de Grand Prix de Bruxelles, op wat nu de Leopold III-laan in Evere is.
Maar die zone verstedelijkte met de jaren meer en meer. Dus toen het in de jaren 1960 kriebelde om een vervolg aan de race te breien, moest gezocht worden naar een andere locatie. Het oog viel op de site van de Heizelvlakte. Dat deel van de stad had sinds Expo 58 een hele gedaantewisseling ondergaan, en die gloednieuwe infrastructuur kwam goed van pas.
Het nieuwe parcours van de Grand Prix de Bruxelles startte langs de Antwerpselaan tussen Laken en Strombeek-Bever. Daarna sjeesden de auto's langs de woonwijk, naast wat nu Parking C is, om zo in de richting van de Ring te rijden, voorbij de Strombeekse velden. Hoewel het niet midden in de stad was, had het parcours elementen van een stedelijk circuit. Scherpe bochten, tunnels en smalle straatjes om door te manoeuvreren.
De Atomiumbollen blonken nog toen in 1960 de eerste wedstrijd op dat Heizelcircuit plaatsvond. Toen was het nog een Formule 2-race, met kleinere en lichtere auto's, maar in 1961 en 1962 mocht de Grand Prix de Bruxelles zich officieel een Formule 1-race noemen. Hoewel de koers geen deel uitmaakte van het kampioenschap, reden er toch een paar bekende rijders mee.
Om hen te bewonderen werden enkele tribunes voor toeschouwers gebouwd. De bewoners van de woonwijk, die deel was van het parcours, konden vanaf hun balkon de raceauto's zo'n 22 keer zien voorbijrijden. Maar niet alle bewoners prezen zichzelf gelukkig. Mede door klachten van de buurt kwam de volgende editie van de Grand Prix de Bruxelles er nooit.
Ook praktische overwegingen speelden mee. Elk jaar een deel van de Ring afsluiten, zou op termijn niet meer haalbaar zijn. Het parcours was de rest van het jaar een gewone autoweg, en de slijtage door de race was een probleem. Je kan het je ook niet meer inbeelden, Max Verstappen en Lewis Hamilton die langs Strombeek-Bever zouden scheuren. Maar in een strip kan alles nog. voor even het toneel van een autorace. Zo kregen ze in Brussel waarschijnlijk de smaak te pakken. Want in 1949 was er een eerste editie van de Grand Prix de Bruxelles, op wat nu de Leopold III-laan in Evere is.
- VOLGENDE KEER Waarom bouwden ze het Zuidpaleis?
BIG CITY: stel zelf je vraag
Elke week gaat BRUZZ met Big City op zoek naar antwoorden op jouw vragen over Brussel. Vragen allerhande over jouw stad stel je online aan de redactie.
De vraag met de meeste voorkeuren wordt onderzocht en beantwoord.
Ook een vraag over Brussel? Zet onze journalisten aan het werk en stel je vraag via het formulier.
Welke vraag wil jij graag beantwoord zien?
Big City
Lees meer over: Laken , Mobiliteit , Big City , Brussels Grand Prix , Formule 1 , Heizelvlakte , Expo 58