Het verkeersknooppunt van de Brusselse Ring en de A201 naar Brussels Airport wordt vanaf 2022 volledig vernieuwd. In plaats van een veelvoud aan op- en afritten, wordt het verkeer in het midden samengebracht op één kruispunt dat met verkeerslichten wordt geregeld. "Het gaat om een primeur voor België,” aldus Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld).
Knooppunt Brusselse Ring en A201 wordt grondig vernieuwd
De Vlaamse Regering keurde de beslissing om het verkeersknooppunt te vernieuwen vrijdag goed. Het gaat om een investering van 200 miljoen euro. Het knooppunt van de Brusselse Ring en de A201 is vandaag nog een "turbineknoop". Er ligt een veelvoud van op- en afritten. Dit zorgt voor onveilige situaties, wat dan weer gevolgen heeft voor de doorstroming.
'Single Point Interchange'
Het is nu de bedoeling om het huidige knooppunt te veranderen in een zogenaamd "Single Point Interchange" (SPI). Dat is een systeem waarbij al het verkeer op de op- en afritten in het midden afgewikkeld wordt op een kruispunt, waar het verkeer met verkeerslichten wordt geregeld. Dat biedt niet alleen een grotere capaciteit dan een klassiek op- en afrittencomplex, maar zorgt ook voor een betere doorstroming van het verkeer.
Een SPI is veel compacter waardoor er volgens minister Peeters meer plaats komt voor de luchthaventram en extra ruimte vrijkomt voor bijvoorbeeld fietssnelwegen. "De luchthaventram en een aantal fietssnelwegen krijgen vrije baan langs deze nieuwe verkeersknoop. Tegelijk denken we ook aan de bereikbaarheid van de luchthavensite. Daarnaast worden een aantal prioritaire bruggen die vandaag in slechte staat zijn, aangepakt," zegt de minister. De Vlaamse Overheid start nu een zoektocht naar een consortium van aannemers dat de werken wil financieren, uitvoeren en onderhouden.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , werken Brusselse ring
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.