Vanaf mei laat het Brussels Gewest de Leopold II-tunnel renoveren. De werken zullen vooral ’s nachts plaatsvinden. Uiterlijk in september 2021 moet de nieuwe tunnel klaar zijn.
Leopold II-tunnel blijft overdag open tijdens renovatie
De Leopold II-tunnel, tussen Koekelberg en de kleine ring, krijgt een volledige renovatie. Zoals BRUZZ eerder al schreef, wordt die uitgevoerd door het consortium Circul 2020, met daarin Besix, Engie Fabricom en Jan De Nul. Kostprijs bedraagt 462 miljoen euro voor het hele contract.
“Na de werken in de tunnels Stefania, Montgomery, Rogier, Troon, Naamse Poort, Hallepoort en Reyers zetten we een nieuwe belangrijke stap in de uitvoering van ons renovatieprogramma,” zegt minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A).
De werken beginnen op 1 mei 2018 en zullen maximaal 3 jaar en 3 maanden duren. Zowel de waterwering als de rijweg worden gerenoveerd, en er komen nieuwe camera’s en verlichting. Er worden ook 17 nieuwe nooduitgangen bijgebouwd.
Enkel in zomer overdag gesloten
Auto’s kunnen overdag nog steeds door de tunnel, want er wordt vooral ’s nachts gewerkt: van zondagnacht tot donderdagnacht, tussen 22 uur en 6 uur. Op vrijdag- en zaterdagnacht kunnen auto’s gewoon door de tunnel rijden.
In de zomervakanties zal de tunnel wel overdag gesloten zijn. Tijdens juli en augustus 2018 wordt er dag en nacht gewerkt om het asbest te verwijderen, in de zomers van 2019 en 2020 wordt het wegdek in de tunnel hersteld.
Ombudsman
Buurtbewoners kunnen een uitgebreide communicatie over de werf verwachten. Wie vragen heeft over de impact van de werken, kan ook terecht bij een ombudsman.
Er zou ook meer openbaar vervoer ingezet worden, maar dat moet nog verder overlegd worden. Tegen zomer 2018 moeten de begeleidende maatregelen van kracht zijn.
Duurzaam onderhoud
De eigenlijke renovatie kost 264 miljoen euro, maar daar houdt het contract met Circul 2020 niet op. Het consortium zal ook instaan voor het onderhoud van de tunnel gedurende 25 jaar, voor een kostprijs van 180 miljoen euro.
Een dergelijk contract moet vermijden dat de tunnel opnieuw in zo’n slechte staat belandt als vandaag. Enkele jaren geleden vielen meermaals brokstukken uit de Leopold II-tunnel op de rijbaan.
Omdat de tunnel grotendeels open blijft, wordt tijdens de werken ook nog eens 13 miljoen aan onderhoud besteed.
Onderstaande video van het kabinet-Smet licht de geplande renovatie verder toe. De Nederlandstalige versie volgt.
Renovatie Leopold II-tunnel
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Renovatie Leopold II-tunnel , Leopold II-tunnel , Circul 2020 , Besix , Engie Fabricom , Jan De Nul , Brussel Mobiliteit
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.