Volgens verschillende bronnen zou Lufthansa niet langer uitsluiten haar Belgische dochter, Brussels Airlines, in faling te laten gaan of er zich van ontdoen. Dat schrijft La Libre Belgique. De Franstalige krant weet van een interne bron dat de directie van Brussels Airlines maandag de directie van de Lufthansa-groep ontmoet.
Lufthansa zou Brussels Airlines in faling kunnen laten gaan
Ter herinnering, de Belgische regering en Lufthansa onderhandelen sedert weken een steunprogramma onder de vorm van in hoofdzaak leningen ter waarde van circa 300 miljoen euro.
"Er is geen enkel plan om Brussels Airlines te verkopen", verklaart Andreas Bartels, hoofd communicatie van de Duitse luchtvaartgroep. "Wij hopen een akkoord te kunnen vinden met de Belgische Staat."
La Libre stelt echter, gesteund op meerdere bronnen, dat indien er geen sociaal akkoord wordt gevonden tussen de directie van Brussels Airlines en de vakbonden, Lufthansa haar Belgische filiaal de boeken laat neerleggen.
Een sociaal akkoord is echter nog altijd niet in zicht, vooral de piloten vinden een aantal voorstellen van de directie "onverteerbaar". De Belgische luchtvaartmaatschappij voorziet zoals bekend de schrapping van bijna 1.000 banen op een totaal van 4.000.
'Niet in paniek schieten'
Brussels Airlines is de voorbije weken "al tien keer dood en begraven geweest", nuanceert ACLVB'er Lemberechts. Hij richt de blik naar de belangrijke aandeelhoudersvergadering bij Lufthansa van volgende week - waar het Duitse reddingspakket gestemd moet worden.
"Ik denk dat ze uiteindelijk hun verantwoordelijkheid zullen nemen en niet in een wild avontuur gaan stappen." De werknemers van Brussels Airlines verdienen volgens Lemberechts dat het bedrijf een toekomst krijgt. "De laatste weken hebben we elke dag onderhandeld en die zijn constructief verlopen", verwijst hij naar het sociaal overleg.
De vakbondssecretaris denkt dat er de komende dagen naar een princiepsakkoord gegaan kan worden. Tijdens de coronacrisis kondigde de Belgische luchtvaartmaatschappij immers een reorganisatie aan waarbij tot een kwart van de 4.000 banen bedreigd zou zijn. De bonden moeten zich focussen op die onderhandelingen, en niet op wat boven hun hoofd gebeurt, klinkt het.
"Ik denk dat we ons daardoor niet moeten laten afleiden", aldus Lemberecht. "We gaan niet in paniek schieten."
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Economie , Brussels Airlines , Lufthansa
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.