Dat de temperatuur sinds deze week vlot onder de nul zakt, merken ze ook bij pechverhelpingsdienst Touring. Over het hele land ontvingen ze 50 tot 60 procent meer oproepen. Ook in Brussel stijgt het aantal interventies gerelateerd aan de kou.
Meer autopech door vrieskou: 'Vier keer drukker dan normaal'
De winterpiek zorgt traditioneel voor drukke dagen bij bijstandsorganisaties. “We kregen de voorbije periode 50 tot 60 procent meer oproepen,” zegt Danny Smagghe, woordvoerder van Touring. Bij de alarmcentrale van VAB ging het om twintig procent meer.
“Het merendeel van de problemen betrof batterij- en motorproblemen, naast de traditionele lekke banden. Er waren ook enkele chauffeurs die sukkelden met een portier dat niet meer open of dicht ging,” duidt Mich Vergauwe, woordvoerder van VAB.
Ook in Brussel speelt de kou autobestuurders parten. “Sinds de start van de vrieskou rukken we in de regio Brussel dagelijks tussen de vijf à zeven keer uit,” vertelt Karim van SOS Support Dépannage. “Dat is ongeveer een verdubbeling van een gemiddelde dag.” Hetzelfde weerklinkt bij garage D’EKERS. “Precieze cijfers heb ik niet voorhanden, maar ik schat dat we het vier keer zo druk hebben dan normaal,” zegt de verantwoordelijke.
Batterijproblemen zijn de meest voorkomende oproepen. “Maar soms zien we ook mensen die geen antivries bij hun koelvloeistof voegen. Zeker bij vriestemperaturen gebeurt het dan wel eens dat de vloeistof bevriest,” zegt Karim. “En door het gladde wegdek zijn er meer ongelukken op de weg.”
Elektrische wagens
Ook elektrische wagens lijden onder de vrieskou. “Door de lage temperaturen kunnen de elektrische systemen het laten afweten. Sommigen krijgen hun auto niet meer opgestart.” Dat merken ze ook bij D’EKERS. “De batterijcapaciteit neemt af naarmate het kouder wordt,” legt de verantwoordelijke uit.
“Een wagen die in normale omstandigheden vlot honderd kilometer bereikt, kan door de vrieskou soms maar dertig kilometer ver rijden. Wat we af en toe ook tegenkomen, zijn problemen met de laadkabels. Die ontgrendelen automatisch wanneer de auto is opgeladen, maar door de koude blokkeert dat systeem soms.”
Een auto in de garage parkeren, is de beste optie om defecten door kou te vermijden. Indien dat niet mogelijk is, raadt Touring aan de wagen uit de wind of tegen de gevel te plaatsen. Een deken onder de motorklap kan ook helpen.
Energievreters zoals zetelverwarming, airco, radio en gps schakel je best uit. “Ook je lichten eens aanzetten en opnieuw doven kan helpen bij startproblemen,” zegt Smagghe. De komende dagen verwacht Touring nog heel wat oproepen met het aanhoudende vriesweer.
Lees meer over: Mobiliteit