De MIVB heeft 25 elektrische gelede bussen en het bijhorende oplaadsysteem besteld bij het bedrijf Solaris. De bussen maken deel uit van een testfase, maar blijven ook daarna in het bezit van de MIVB. De elektrische bussen zouden in de loop van 2019 moeten verschijnen op het nieuwe traject van bus 64.
MIVB bestelt 25 elektrische bussen
De MIVB bestelt de 25 elektrische bussen van het type opportunity charging om praktische operationele ervaring op te doen “met deze nieuwe technologie in volle ontwikkeling”. Een proefproject dus, maar de bussen blijven wel in het bezit van de MIVB, dat 21 miljoen euro betaalt voor 25 voertuigen en het laadsysteem van het bedrijf Solaris.
De bussen moeten in de loop van 2019 in het Brusselse straatbeeld verschijnen. Ze zullen worden getest op het nieuwe, toekomstige traject van lijn 64, dat Bordet verbindt met Naamsepoort. Elk eindpunt krijgt twee snelle laadpunten en er komen 25 nachtelijke laadpunten in de remise. Overdag zal deze bus opladen aan de eindpunten en ’s nachts in de stelplaats.
In juni bestelde de MIVB al 7 elektrische midibussen bij hetzelfde bedrijf. Die moeten vanaf midden 2018 de toekomstige Citybus-lijn bedienen tussen de boven en de benedenstad. Ook 5 elektrische standaardbussen van de Bolloré-groep moeten rond dezelfde tijd hun opwachting maken in Brussel. Daarnaast test de MIVB al sinds enkele maanden enkele hybride bussen met het oog op een uiteindelijke bestelling van 235 exemplaren, waarvan de levering voorzien is voor eind 2018.
Lees meer over: Mobiliteit , elektrisch , MIVB , bus
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.