De juiste mobiliteitsoplossing op maat vinden en meegeven aan de gebruikers. Dat is het doel van de nieuwe MaaS-app (Mobility as a Service) die meer dan 2.000 personen vanaf vandaag, woensdag, beginnen te testen voor de Brusselse openbaarvervoermaatschappij MIVB. De test zal negen maanden lang alle feedback van de gebruikers verzamelen.
MIVB laat meer dan 2.000 personen nieuwe mobiliteitsapp testen
De tester geeft in de applicatie in de eerste plaats zijn of haar voorkeuren in. De woonplaats, de werkplaats, de school van de kinderen, maar ook het bezitten van een wagen of een fiets dragen bij aan de persoonlijke situatie. Vervolgens selecteert de gebruiker ook de vervoersmodi die liever vermeden worden. Zelfs de snelheid te voet of per fiets kan ingevuld worden.
Traject op maat
Wanneer de gebruiker zich dan van punt A naar punt B wil verplaatsen, zal de MaaS-app een voorstel doen die één of meerdere vervoersmodi kan omvatten afhankelijk van het tijdstip, de afstand of de persoonlijke voorkeuren. Naast de geschatte tijd en het traject in realtime, wordt ook de prijs, de CO2-uitstoot en de hellingen op de reisweg weergegeven. De app laat ook toe elektronische tickets te kopen.
Onder de noemer "MoveBrussels" integreerde de MIVB in de testapp minstens één operator per duurzaam vervoermiddel uit Brussel: alle openbaarvervoersmaatschappijen (MIVB, NMBS, De Lijn, TEC), een operator van deelsteps (Dott), twee operatoren van deelfietsen (Villo voor en Billy Bike) en car sharing (Cambio). De komende weken worden andere operatoren, zoals taximaatschappij Taxi Verts, mondjesmaat opgenomen in de app. Informatie over openbare parkings en fietsparkings is al zichtbaar.
Wie zich nog kandidaat wil stellen als tester, kan dat via de website maas.mivb.brussels.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , maaS , MIVB
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.