MIVB stelt ruimer en moderner trammodel voor

© Belga
25/10/2021

De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB heeft midden oktober het eerste model van haar nieuwe tram 'TNG' (Tram New Generation) ontvangen. Maandag werd het voertuig voorgesteld in de stelplaats in Haren. De TNG moet in lijn met de nieuwe metro M7 meer comfort en ruimte bieden.

Aan de buitenkant oogt de look iets moderner, in vergelijking met de vorige trammodellen T3000 en T4000. Vooral binnenin wordt het verschil gemaakt. Het valt meteen op dat er meer ruimte is doordat de indeling van de stoeltjes veranderd is en er vooral meer staanplaats lijkt te zijn door het gebruik van meer opklapbare stoelen. Zoals steeds gebruikt de MIVB leer als bekleding voor de zitjes.

De houttinten in de tramstellen, gecombineerd met het vele metaal, geven een modern uitzicht. De bredere deuren en de lage vloer maken de TNG toegankelijker, ruimer en comfortabeler. Er is rekening gehouden met mensen met een beperkte mobiliteit en gezinnen met kinderwagens. Led-lichten geven aan wanneer je kan in- en uitstappen.

90 trams

"Naast het extra comfort zorgt de komst van deze 90 nieuwe trams, in combinatie met de vervanging van oude trams, voor zo'n 10.000 extra plaatsen op het net," vertelt Brieuc de Meeûs, CEO van de MIVB.

In een eerste bestelling worden 90 TNG-trams geleverd, bestaande uit 49 voertuigen van het korte type (32 meter) en 41 lange voertuigen (43 meter). De overeenkomst biedt de mogelijkheid tot 175 trams te bestellen. "Dankzij massale investeringen in de MIVB biedt het de Brusselaars en de bezoekers aan de hoofdstad steeds veiligere en efficiëntere vervoersmogelijkheden," besluit de Brussels minister voor Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen).

De nieuwe tram zal nu uitgebreid getest worden op het MIVB-net en in 2022 zullen de eerste ritten met reizigers gebeuren. Dat is wat later dan gepland, eerder dit jaar klonk het dat de tram dit jaar nog in dienst genomen zou worden.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni