De MIVB heeft maandagmorgen officieel tramlijn 18 voor geopend verklaard. Dat gebeurde aan het station Albert in Vorst, dat verbouwd wordt om een centraal mobiliteitsknooppunt te worden. Niet alle trouwe gebruikers lijken even opgetogen over het project: sommigen zien een betrouwbare tramlijn - nummer 51 - definitief ingekort.
MIVB-tramlijn 18 officieel geopend aan station Albert in Vorst
De renovatiewerken van station Albert gingen van start in 2020. Halte Albert, die zich pal naast het park van Vorst bevindt, moet een vervoersknooppunt worden voor verschillende tram- en metrolijnen, waaronder ook de toekomstige metrolijn 3.
De eerste fase van de werken is sinds maandag officieel afgewerkt. Halte Albert is sinds kort voorzien van een lift voor mensen met een beperking en telt twee ondergrondse verdiepingen. Op verdieping -1 vinden reizigers de tramsporen terug, op verdieping -2 zal in de toekomst ook het perron voor de metro aangelegd worden.
Maandag werd ook de nieuwe tramlijn 18 voor geopend verklaard. Vroeger was dat lijn 51, maar die is met het oog op de opening van metrolijn 3 ingekort met Albert als nieuwe eindhalte.
De wanden van de nieuwe halte worden gesierd door kunstwerken van fotografiestudenten van verschillende Brusselse scholen. De foto's moeten hun interpretatie delen over een wijk in verandering. "Het doel van dit tijdelijke kunstproject is om de buurt binnen te brengen in het Albertstation", zegt MIVB.
"Technische uitdaging"
De opening van de nieuwe tramlijn vond plaats in bijzijn van Brussels minister van mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) en gedelegeerd bestuurder van Brusselse vervoersmaatschappij STIB-MIVB Brieuc de Meeûs.
"Dit project is een technische uitdaging. Het is niet zomaar een renovatie, maar een complete transformatie van het station, dat volledig ontmanteld werd", aldus de Meeûs. "Alle diensten van de MIVB werkten op het ene of andere vlak samen om van deze eerste fase een succes te maken en een stap te zetten in de richting van het toekomstige eindpunt van metro 3."
Ook minister Van den Brandt (Groen) is tevreden over de ontwikkeling. "Het toekomstige knooppunt zal rechtstreekse en gemakkelijke aansluitingen bieden tussen tramlijnen 4, 7 en 18, de toekomstige metrolijn 3 en de buslijnen bovengronds", zegt Van den Brandt. "Het station Albert wordt ook aangenamer voor personen van beperkte mobiliteit."
Mindere dienstverlening
Volgens enkele minder tevreden gebruikers van het station zal de nieuwe tramlijn zorgen voor "een verslechtering van de dienstverlening" van de MIVB. Bij de officiële opening van de tramlijn deelde de Brusselse stadsbeweging BRAL aan de hand van enkele flyers haar ongenoegen met de journalisten die aanwezig waren bij de voorstelling .
Concreet vindt BRAL de wijziging volkomen onnodig. "De tramlijn verbond tot de werken begonnen het zuiden van Brussel perfect met het centrum, Molenbeek, Jette en Laken", klinkt het. "Maar sinds de heraanleg van de Alsembergsesteenweg is dat niet meer het geval."
Tram 51 en zijn doorlopende verbinding tussen Albert en Zuidstation kunnen ze niet meer redden, klinkt het, en ook de MIVB geeft aan dat deze wijziging definitief is. De verspreiders van de flyer blijven ook de komst van metro 3 hekelen. Die nieuwe metrolijn zal de situatie volgens de verdelers van de flyers alleen maar verergeren. Ze blijven dan ook vasthouden aan het idee dat er andere, betere en bovengrondse alternatieven zouden bestaan.
Lees meer over: Vorst , Mobiliteit , MIVB , Tramlijn 18 , Albert