ZOOM BUS MIVB BRUZZ ACTUA 1618

| Op 31 mei 2018 treden de allereerste volledig elektrische bussen van de MIVB in dienst.

MIVB: 'We zullen ons elektriciteitsnet helemaal moeten herdenken'

Laurent Vermeersch
© BRUZZ
30/05/2018

Vrijdag treden de allereerste volledig elektrische bussen van de MIVB in dienst. Het begin van een nieuw tijdperk, maar ook een beetje een sprong in het onbekende. “We zullen ons elektriciteitsnet helemaal moeten herdenken.”

ZOOM BUS 2 MIVB BRUZZ ACTUA 1618

| De elektrische bussen worden ofwel 's nachts opgeladen ofwel kort aan elke terminus.

De Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer te Brussel (MIVB) stelde deze week haar activiteitenverslag 2017 voor. De conclusies waren snel getrokken. Na het moeilijke aanslagjaar 2016 knoopte de Brusselse vervoersmaatschappij in 2017 opnieuw aan met de gestage groei van de jaren voordien, zowel wat reizigersaantallen betreft als op het vlak van afgelegde kilometers. De tevredenheid bij de reizigers is dan weer al enkele jaren stabiel.

Topman Brieuc de Meeûs bleef niet lang stilstaan bij het rapport van vorig jaar en wilde vooral vooruitkijken. De MIVB probeert in te spelen op verschillende trends, zoals de verder groeiende bevolking en de mobiliteit die snel evolueert door de ontwikkeling van steeds nieuwe toepassingen met de smartphone en de opmars van bijvoorbeeld autodelen.

Om het vervoersbedrijf te wapenen voor de toekomst investeert het Brussels Gewest tot 2025 meer dan 5 miljard euro. “Waar de voorbije jaren gemiddeld 200 miljoen euro per jaar werd geïnvesteerd, wordt dat de komende jaren opgetrokken tot maar liefst 700 miljoen,” aldus De Meeûs. (Lees verder onder de kaart)

"Waar de voorbije jaren gemiddeld 200 miljoen per jaar werd geïnvesteerd, wordt dat de komende jaren opgetrokken tot maar liefst 700 miljoen"

Brieuc de Meeûs, directeur-generaal MIVB

CEO MIVB STIB Brieuc de Meeûs metro openbaar vervoer voorstelling jaarrapport 2016

Die investeringspiek is gepland in 2021. De jaren nadien zou het investeringsbudget opnieuw dalen.
Het geld gaat onder meer naar een de realisatie van metrolijn 3 en de aankoop van nieuw rollend materieel, maar ook naar een nieuw ticketsysteem en personeel.

Jaarlijks komen er honderden werknemers bij (zevenhonderd in 2017). Daarnaast zijn ook veel bijscholingen nodig. “Wij organiseerden meer dan 375.000 opleidingsuren in 2017,” zegt De Meeûs. “Dat is meer dan duizend uur per dag.”

De opleidingen dienen onder meer om het personeel klaar te stomen voor de komst van hybride en elektrische bussen. Nu vrijdag 1 juni huldigen de MIVB en voogdijminister Pascal Smet (SP.A) de allereerste volledig elektrische busverbinding in. Het gaat om de nieuwe lijn 33 - een knipoog naar tram 33 die bezongen werd door Jacques Brel - tussen Dansaert en Louiza.

Het traject van de nieuwe elektrische buslijn 33

| Het traject van de nieuwe elektrische buslijn 33.

Energieswitch

Daarna zullen ook op twee andere lijnen elektrische bussen worden ingezet. Het gaat om verschillende types bussen die ofwel ‘s nachts in één keer worden opgeladen, ofwel aan elke terminus kort op het stroomnet worden aangesloten. De MIVB kan daarvoor terugvallen op het stroomtoevoer van het metronet.

De vervoersmaatschappij heeft tot nu toe 37 elektrische bussen aangekocht van verschillende types. “Het gaat om een eerste serieuze test voor ons,” zegt De Meeûs. “We zullen onze organisatie en exploitatie moeten veranderen. Maar ook voor de samenleving als geheel is het een test.”

De Meeûs heeft heel wat vragen bij de impact van de energieswitch op ons elektriciteitsnet. “Naarmate we meer elektrische bussen inzetten en ook steeds meer particulieren overstappen op elektrische voertuigen, zullen we ons elektriciteitsnet helemaal moeten herdenken.

Zo niet dreigen er problemen met de stroombevoorrading, want we zullen in korte tijd heel veel elektriciteit nodig hebben. We moeten vermijden dat we bij wijze van spreken moeten kiezen tussen onze mobiliteit en onze koelkasten.”

De MIVB-topman ziet geen probleem op het vlak van elektriciteitsproductie, maar wel op het vlak van opslag en transport van stroom. “We maken de overstap van het olietijdperk naar een elektrische mobiliteit,” klinkt het nog.

“Vroeger bouwden we pijpleidingen om ons te bevoorraden met brandstof. Nu zullen we moeten investeren in onze elektriciteitsinfrastructuur. Dat is niet alleen een zaak van Brussel of België, deze kwestie moet ook internationaal bekeken worden.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Milieu

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni