Een totaalverbod op alle diesel- en benzinewagens in het Brussels gewest tegen 2035. Dat is het ambitieuze plan dat de Brusselse regering donderdag goedkeurde. Maar meteen rezen er vragen bij de haalbaarheid van die plannen. BRUZZ deed navraag bij drie mobiliteitsexperten, en peilde naar mogelijke obstakels. “Het is haalbaar. Brussel moet zich niet door Vlaanderen laten gijzelen.”
Mobiliteitsexperten: ‘Ban op diesel- en benzinewagens zeker haalbaar’
“Onmogelijk haalbaar,” klonk het bij automobielfederatie Febiac meteen nadat bekend raakte dat de Brusselse regering haar klimaatplan had goedgekeurd. “Deze aankondiging wordt geen realiteit zonder duidelijk plan.”
Maar dat is niet hoe mobiliteitsexperten erover denken, blijkt na navraag door BRUZZ. Volgens Cathy Macharis (VUB) is de doelstelling immers niet enkel haalbaar, maar ook zeer wenselijk als we de klimaatdoelstellingen willen halen. “Als we tegen 2050 klimaatneutraal willen zijn, is nu het goede moment aangebroken om dergelijke aankondigingen te doen. De gemiddelde levensduur van een auto bedraagt immers vijftien jaar. Op deze manier kunnen mensen zich voorbereiden.”
Obstakels ziet Macharis vooral in het gebrek aan laadpalen. “Slechts 10 procent van de Brusselaars heeft een eigen garage. Daarom moet snel werk gemaakt worden van een systeem van publieke laadpalen, en zullen ook bedrijven laadpalen in hun parkings moeten installeren. Maar het blijft mogelijk.”
"Het is heel goed dat Brussel zegt dat die rommel eruit moet."
Betaalbaarheid
Mobiliteitsexpert Willy Miermans (Uhasselt) ziet niet de laadpalen, maar wel de betaalbaarheid van elektrische wagens als de grootste hindernis. “Het is heel goed dat Brussel zegt dat die rommel met fossiele brandstoffen eruit moet, en het is ook haalbaar op zestien jaar. Maar de prijs van de elektrische wagens zal wel een obstakel zijn.”
“Het klopt dat kleinere en middelgrote elektrische wagens op dit moment nog duurder zijn dan andere auto’s,” repliceert Macharis. “Maar de prijzen van de batterijen zijn aan het dalen. Daarnaast treedt in 2021 een Europese norm in werking die autoconstructeurs zal verplichten om een vloot te produceren die gemiddeld maximaal 95 gram CO2 per kilometer uitstoot.”
"Tussen 2022 en 2025 wordt verwacht dat het voordeliger zal zijn een elektrische wagen te kopen dan één met verbrandingsmotor."
“Als ze een zware SUV produceren, zullen ze ter compensatie dus ook een reeks elektrische wagens op de markt moeten brengen. Het aanbod zal dus stijgen en de prijs zal dalen. Tussen 2022 en 2025 wordt verwacht dat het voordeliger zal zijn een elektrische wagen te kopen dan één met verbrandingsmotor.
Ecologische voetafdruk
Ook volgens mobiliteitsexpert Kris Peeters is het mogelijk om de deadline te halen, al stelt hij zich vragen bij het feit of de elektrische wagen wel dé oplossing is. “Brussel vol met laadpalen zetten, zou een fout signaal zijn,” aldus Peeters.
“We moeten immers meer evolueren naar een andere mobiliteit, waarbij andere vormen van transport - zoals openbaar vervoer - geherwaardeerd worden. Maar het is natuurlijk een goed signaal dat Brussel deze keuze durft te maken.” Miermans treedt hem daarin bij. “De opwekking van elektriciteit en de opslag en recyclage van batterijen doen ook vragen rijzen natuurlijk. Daarom moeten we uiteindelijk van gemotoriseerd transport af.”
"Wij zien die aankondiging nog niet meteen realiteit worden."
Bij mobiliteitsorganisatie Touring raakten ze voorlopig niet overtuigd van het plan. “Zelfs bij elektrische wagens kan de ecologische voetafdruk hoog liggen, zeker als we de hele levenscyclus van die voertuigen in kaart brengen. Bovendien ontbreekt de infrastructuur vandaag om volledig elektrisch te rijden. Wij zien die aankondiging dus nog niet meteen realiteit worden,” vertelt woordvoerder Danny Smagghe.
Gijzelen
Op de vraag of het zinvol is dat Brussel als het enige gewest in België vandaag dergelijke maatregel aankondigt, antwoorden de experten unaniem. “De maatregel zal zelfs het aankoopgedrag in Vlaanderen en Wallonië beïnvloeden,” aldus Macharis. “Anders raken zij de stad met hun wagen niet meer in. Maar ideaal zou natuurlijk zijn als iedereen meedoet.”
Ook Miermans gaat akkoord. “Brussel moet zich niet door Vlaanderen laten gijzelen.”
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Milieu , klimaatplan , Febiac , mobiliteitsexpert , Cathy Macharis , Kris Peeters , Willy Moermans , Touring , Danny Smagghe , dieselban , benzineban , elektrische wagens , ecologische voetafdruk
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.