Nu de werken aan de Baljuw- en de Vleurgattunnel volop bezig zijn, legt het Brussels Gewest meteen ook een plan op tafel om de hele Louizalaan te vernieuwen en de laan autoluw te maken. Oppositiepartij MR wil nog een stap verder gaan en alle doorgaande verkeer bovengronds weren. Daarvoor wil het de hele Louizalaan ondertunnelen.
MR wil autotunnel onder de Louizalaan volledig doortrekken
Ooit was de Louizalaan een met bomen omzoomde stadsboulevard. In de jaren 1950 kwam daar verandering in en werd het de drukke verkeersas zoals we ze nu kennen. Het Brussels Gewest wil daar verandering in brengen.
Begin oktober lanceerde Brussel Mobiliteit een masterplan om de Louizalaan volledig opnieuw in te richten. In dat plan blijven de huidige tunnels behouden maar moet de laan wel autoluw worden, met meer plaats voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer. Er moet ook meer groen komen.
Brussels burgemeester Philippe Close (PS) sluit zich bij de plannen aan, laat hij op X (voorheen Twitter) weten.
Autotunnel
Oppositiepartij MR komt ondertussen met een eigen voorstel, waarvoor het ook verschillende burgers heeft geraadpleegd. Het grootste verschil: één doorlopende tunnel, die de bestaande tunnels verbindt.
"Zo krijg je een tunnel waar een deel van het autoverkeer kan doorrijden. Bovengronds krijg je dan een grote voetgangerszone," klinkt het bij Brussels parlementslid David Weytsman (MR).
Ondergrondse parking
In de plannen die MR online heeft gezet, is sprake van een voetgangerszone van 6 meter breed, twee fietspaden van 1,7 meter breed, het behoud van de bestaande ventwegen voor lokaal verkeer, de tram (in beide richtingen) en bredere voetpaden langs de winkelpanden.
Het doorgaand verkeer rijdt in een tunnel gelegen op niveau -2. Op niveau -1 komt parking, waardoor er bovengronds 64 procent van de bestaande parkeerplaatsen geschrapt kunnen worden.
Om die parking of tunnel te bereiken, voorziet de MR 14 inritten per rijrichting.
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , vernieuwing louizalaan