MIVB gaat zijspiegelcamera's installeren

© Belga
13/04/2023
Updated: 13/04/2023 10.59u

De MIVB heeft plannen om zijspiegelcamera's te installeren op haar busvloot. Dat laat de openbaarvervoersmaatschappij donderdag weten als reactie op het voorstel van Brussels parlementslid Cieltje Van Achter (N-VA) om onmiddellijk een dodehoekdetectiesysteem op bussen in te voeren.

De zijspiegelcamera's werden volgens MIVB-woordvoerder Guy Sablon uitvoerig getest op twee bussen. In november 2021 begon de openbaarvervoersmaatschappij de technologie te testen, die de klassieke achteruitkijkspiegels moeten vervangen.

"We wachten nu op offertes van onze verschillende constructeurs", zegt Sablon donderdag. Daarnaast neemt de MIVB ook andere initiatieven om het gevaar van de dode hoek te verkleinen. "Wij plakken op dit moment waarschuwingsstickers op bussen om aan te geven dat er een dode hoek is, zoals bij vrachtwagens", zegt de woordvoerder. "Bij de bestelling van nieuwe bussen gaan we ook het systeem van zijspeiegelcamera's verplichten."

Verder vermeldt Sablon dat de MIVB ook het "eagle eye"-systeem test dat andere weggebruikers waarschuwt wanneer ze zich in de dode hoek bevinden. "De eerste bevindingen zijn postief, maar we moeten het nog uitgebreider testen." Hoewel het moeilijk is om cijfers te vinden over dodehoekingevallen, verzekert Sablon dat ze relatief weinig voorkomen in de ongevallenanalyse van de MIVB. "Doordat de bussen overal ruiten hebben kan je makkelijker kijken of iemand zich naast de bus bevindt", zegt de woordvoerder. "De dode hoek van bussen is ook kleiner dan die van vrachtwagens."

Slachtoffers

Eerder vandaag pleitte parlementslid Cieltje Van Achter voor de onmiddellijke invoering van een dodehoekdetectiesysteem op de MIVB-bussen nadat bleek, uit een antwoord dat ze kreeg van Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen), dat die vandaag niet zijn uitgerust met dat systeem.

Ze wees er daarbij op dat het aantal verkeersdoden in Brussel in 2022 verdrievoudigd is. "Zeker in een grootstedelijke context - met een grote aanwezigheid van voetgangers, fietsers en steppers - is een detectiesysteem dus een absolute must", klonk het. "Hoe sneller de MIVB hiermee aan de slag gaat, hoe meer slachtoffers er vermeden kunnen worden."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , dode hoek , MIVB , cieltje van achter

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni