Na het dodelijke ongeval aan het Noordstation, rijzen er heel wat vragen over de verkeersveiligheid van de plek waar fietskoerier Sultan Zadran (38) onder een bus terechtkwam. “De infrastructuur is niet goed genoeg voor zo'n intense gevarenzone."
Actiegroepen hekelen omgeving Noordstation en gebrek aan maatregelen dodehoekongevallen
Pieter Fannes, woordvoerder van 1030/0, sprak met een ooggetuige die het ongeval zag gebeuren. Hij vertelt hoe de fietskoerier vlak voor het drama stilstond op het fietspad, aan de rechterkant van de bus. Toen het licht op groen sprong, sloeg de buschauffeur rechtsaf, zonder de fietser op te merken.
"Het is niet de eerste keer dat er op die plaats iets misloopt", zegt Fannes. "Net omdat er zo veel bussen moeten inslaan, doen dit soort conflicten zich voortdurend voor. Ik heb al massa’s reacties gekregen van mensen die op die plek op een haar na hetzelfde hebben voorgehad."
Tijdelijke bushalte
De verkeerssituatie op de plaats van het ongeval werd recent nog volledig heringericht. "Vroeger waren er twee rijstroken en een fietspad, maar die verkeerssituatie werd aangepast omdat er een bushalte moest komen", zegt Fannes.
“Momenteel is er nog maar één rijstrook waardoor fietsers worden gedwongen om vlak naast bussen en auto’s te rijden, in de dode hoek van het drukke verkeer”, aldus Fannes. “Er is wel een voorsorteerstrook gemaakt om die dode hoek te vermijden, maar de kleur van het fietspad stopt waar de voorsorteerstrook begint. Dat is verwarrend en kan bij fietsers de illusie wekken dat ze op die plek moeten stoppen. Eigenlijk is het heel simpel: de infrastructuur is gewoon niet goed genoeg voor zo'n intense gevarenzone.”
Ook Tom Peeters, adjunct van de federaal secretaris Wegvervoer en Logistiek BTB-ABVV, onderschrijft dat de verkeerssituatie aan het Noordstation gevaarlijk is. “Vooral omdat er nergens een verkeersvrije zone is", zegt hij. "Aan het Centraal Station is dit bijvoorbeeld wel het geval en we merken dat dit een groot verschil maakt. Het gebrek aan zo’n verkeersvrije ruimte in combinatie met het feit dat de omgeving van het Noordstation een belangrijke verkeersader is, maakt dat er inderdaad geregeld conflicten ontstaan.”
FlixBus laat weten aan de redactie van BRUZZ dat zij "diep geschokt zijn" door het ongeval. “Onze gedachten en medeleven gaan uit naar het slachtoffer en zijn familie en vrienden", klinkt het. "We zullen zoveel mogelijk helpen om hen te ondersteunen in deze moeilijke tijden." De busmaatschappij deelt ook mee dat ze “in nauw contact staan met alle autoriteiten en de betrokken lokale buspartner om de oorzaken van het ongeval op te helderen.”
Dodehoekspiegel niet verplicht voor bussen
FlixBus zou een van de enige busmaatschappijen zijn die maar twee spiegels heeft in plaats van vier, waardoor het extra moeilijk is om het verkeer rondom de bus in de gaten te houden. “De bus die bij het ongeval betrokken was, was inderdaad uitgerust met twee spiegels, overeenkomstig de standaard wettelijke vereisten”, laat FlixBus weten. “Het klopt dat veel bussen zijn uitgerust met vier spiegels, maar als het niet verplicht is, is het ook niet eerlijk om de busmaatschappij daarvoor volledig verantwoordelijk te stellen”, reageert Peeters.
Dodehoekspiegels zijn namelijk niet verplicht voor bussen. “Voor vrachtwagens geldt er een Europese regelgeving: vanaf 2022 is een dodehoeksysteem verplicht voor alle nieuwe vrachtwagens. Voor bestaande wagens is dat pas vanaf 2024 het geval", zegt Peeters. "Maar die regelgeving geldt dus niet voor bussen."
Al staat het volgens de vakbondsman wel buiten kijf dat er aandacht moet zijn voor de gevaren van de dode hoek. “Het is en blijft een pijnpunt waar we constant aandacht voor moeten hebben. Maar zolang er geen duidelijke regelgeving is, is dit een gedeelde verantwoordelijkheid.”
Peeters laat nog weten dat er dinsdag een sociaal overleg met Uber gepland staat in Brussel. “De vragen en bekommernissen die daaruit naar boven komen, zullen wij voorleggen aan de Stad Brussel.”
Herdenking
Maandagavond organiseert het Collectif des coursier-e-s / KoeriersCollectief een herdenkingsmoment ter ere van Sultan Zadran op de plaats van de aanrijding. De samenkomst staat gepland om 19 uur op het kruispunt van het Solvayplein en de Koning Albert II-Laan.
Lees meer over: Brussel , Schaarbeek , Mobiliteit , fietskoerier , Uber Eats , Brussel Mobiliteit , verkeersveiligheid , Noordstation
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.