De Leonardtunnel, onder het knooppunt het Leonardkruispunt

| De Leonardtunnel, onder het knooppunt het Leonardkruispunt.

Nachtelijke werken aan Leonardtunnel van start op 31 januari

© Belga
25/01/2022

De Leonardtunnel in Tervuren, de kruising van de R0 met de E411, wordt vanaf 31 januari gerenoveerd. Drie weken lang worden de beschadigde brandwerende platen verwijderd. Om de verkeershinder te beperken, zal er 's avonds en 's nachts worden gewerkt en meestal maar één rijrichting worden afgesloten. Dat meldt het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer dinsdag.

De wanden van de tunnel op de Brusselse grote ring zijn bedekt met platen, die verhinderen dat de tunnel aangetast wordt bij brand. Op sommige plekken zijn de platen echter afgebrokkeld of beschadigd. Bovendien bevatten ze asbest, meldt het agentschap. Daarom worden de platen in de vier tunnelkokers verwijderd door een gespecialiseerde firma.

Op enkele nachten na, zal er telkens maar één tunnelkoker worden afgesloten: ofwel één van de rijrichtingen van de R0, ofwel één van de rijrichtingen van de E411. Het verkeer volgt dan een bovengrondse omleiding langs de opritten en afritten.

In mei zullen de tunnels nog eens enkele nachten worden afgesloten om de verlichting te vervangen. ""De werken van februari en mei zijn kleine noodzakelijke voorbereidende ingrepen. In het najaar van 2022 volgt een grondige renovatie van de volledige Leonardtunnel", zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld).

De betonnen structuur is aangetast door het jarenlange gebruik en zal een speciale behandeling krijgen om haar te beschermen tegen chloriden (die betonrot kunnen veroorzaken) en uitlaatgassen. "Op die manier verlengen we de levensduur van de tunnel met 25 jaar. Het grondig onderhoud van de tunnel start in het najaar van 2022 en duurt tot eind 2023", meldt het agentschap nog.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni