Het Gewest heeft een negatief advies gegeven over de geplande heraanleg van de Louis De Brouckèrelaan, de Sergeant Sorenstraat en de François Beeckmanslaan in Ganshoren. In het openbaar onderzoek kwamen 49 bezwaren op die plannen. De gemeente wil de heraanleg nu volledig afblazen.
Negatief advies heraanleg Beeckmans-De Brouckère, Ganshoren wil plannen volledig afblazen
De gemeente Ganshoren wou de as Beeckmans-De Brouckère, die de Wereldtentoonstellingslaan via het gemeentelijk zwembad met de Keizer Karellaan verbindt, heraanleggen met een nieuwe asfaltlaag, fietsmarkeringen en extra bomen. Er zouden in totaal 18 van de 97 huidige parkeerplaatsen verdwijnen, maar ook de voetpaden zouden versmallen. Verschillende buurtbewoners vonden dat de plannen te weinig rekening hielden met verkeersveiligheid.
Burgercollectief 1083/0 verdeelde voor de kerstvakantie daarover informatiebrieven onder de buurtbewoners. Uiteindelijk reageerden er ook 49 buurtbewoners in het openbaar onderzoek. De gewestelijke administratie urban.brussels volgt hun bezwaren: woensdag gaf de Overlegcommissie een negatief advies over de plannen. Begin januari had Leefmilieu Brussel ook al een negatief advies uitgesproken. Brussel Mobiliteit en de MIVB gaven een positief advies onder voorwaarden: vooral de autodruk moest nog verder omlaag. (Lees verder onder het plan)
“Wij moeten ons jammer genoeg volledig aansluiten bij de negatieve teneur van dit project,” zegt Simon Steverlinck van 1083/0 aan BRUZZ. “Het project dat voorlag was absoluut niet modern en bleef een autoproject. Het openbaar onderzoek heeft duidelijk aangetoond dat de prioriteiten van de Ganshorenaren helder zijn: betere infrastructuur voor voetgangers en fietsers, betere doorstroom van het openbaar vervoer en een vermindering van de autodruk.”
Afgeblazen
Het college van Ganshoren heeft het advies nog niet besproken. Schepen voor Mobiliteit en Stedenbouw Magali Cornelissen (MR) is alvast niet van plan om de gemeentelijke plannen aan te passen.
“Je kan niet zomaar parkeerplaatsen schrappen omdat Ecolo-Groen dat wil,” vindt zij. Cornelissen spreekt over een "politiek gestuurd" advies, dat zelfs gebaseerd is op “onwaarheden”. De overlegcommissie vroeg bijvoorbeeld aandacht voor voldoende afstand tussen de fietsstrook en parkeerplaatsen, maar volgens Cornelissen is de minimumafstand gerespecteerd.
"Dankzij alle campagnes die Ecolo-Groen heeft gevoerd, komt er nu uiteindelijk geen heraanleg en dus ook geen fietspad"
Staatssecretaris voor Stedenbouw Pascal Smet (one.brussels-Vooruit) zegt dat het voorgestelde project "niet ambitieus genoeg is en niet strookt met de gewestelijke doelstellingen in de geest van Good Move. Met name het comfort en de veiligheid van de actieve weggebruikers zijn in het voorgestelde project ondermaats," zegt Smet.
Volgens schepen Cornelissen is er geen budget meer om de plannen nog eens aan te passen. “Het is heel simpel: dankzij alle campagnes die Ecolo-Groen heeft gevoerd om hiertegen te zijn, komt er nu uiteindelijk geen heraanleg en dus ook geen fietspad,” zegt de mobiliteitsschepen. Ze zegt tenslotte dat het sluipverkeer op de as Beeckmans-De Brouckère is toegenomen sinds het Gewest een rijvak op de Keizer Karellaan schrapte voor een (tijdelijk) fietspad. “Het sluipverkeer ligt dus aan slecht beheer van het Gewest.”
Pascal Smet wil verder naar een oplossing zoeken. "Ik zal de gemeente uitnodigen voor een projectvergadering om een aangepast en ambitieus nieuw plan te ontwikkelen, zodat deze belangrijke as een kwaliteitsvolle en toekomstgerichte heraanleg kan krijgen."
Lees meer over: Ganshoren , Mobiliteit , 1083/0 , Burgercollectief 1083/0 , simon steverlinck , Magali Cornelissen , Beeckmans-De Brouckère
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.