Niet iedereen is tevreden over de service op het Gewestelijk Expresnet (GEN) in en rond Brussel. De S-treinen zitten regelmatig propvol en vertragingen zijn dagelijkse kost. “Eenmaal het nieuwe materieel er is, zal alles hopelijk vlotter verlopen”, klinkt het bij de NMBS.
Niet-geleverd materieel voornaamste oorzaak voor problemen S-treinen richting Brussel
Karen De Becker is een frequente voorstedelijke treinreizigster. Sinds 2016 pendelt ze dagelijks van Beersel naar Mouterij op de S-trein tussen Halle en Mechelen. Ze merkt op dat steeds meer mensen gebruik maken van de trein, die voorheen vooral populair was bij studenten van de VUB en ULB.
De verbinding die ze neemt bevindt zich niet op de Noord-Zuid verbinding, daardoor blijft ze meestal gespaard van grote vertragingen. Maar als er dan toch problemen op de sporen zijn, loopt de wachttijd al snel op van een paar minuten naar twintig of meer. In het slechtste geval rijdt de trein zelfs helemaal niet meer. “Die situaties zijn hopeloos”, ervaart ze.
Op jaarbasis zijn er zo’n 65 miljoen mensen die gebruik maken van de Brusselse S-treinen. De Becker is dus niet de enige die te maken krijgt met de vertragingen en afgeschafte wagons.
Materieel
De NMBS erkent dat er soms problemen en vertragingen zijn, maar weet ook waar het schoentje knelt. “We hebben nieuw materieel besteld en dat is nog niet geleverd”, aldus woordvoerder Bart Crols. “Het oude materieel is bij koud of slecht weer gewoon heel pannegevoelig.”
Op het fijn vertakte Brusselse treinnetwerk betekent dat, aldus Crols, dat één vertraagde trein de bal aan het rollen brengt en andere vertragingen snel volgen. "Het is dan ook een prioriteit voor de NMBS om die nieuwe wagons zo snel mogelijk in omloop te brengen."
Daardoor hoopt de maatschappij in de toekomst meer en stabielere verbindingen te kunnen aanbieden in Brussel.
Momenteel rijden er zo’n 700 treinen per dag in de Brusselse voorstedelijke zone. Over tien jaar wil de NMBS dat cijfer verhogen met minstens tien procent, naar 785. Ook de frequentie moet omhoog. “Waar momenteel vaak maar één trein per uur passeert, moeten dat er snel minstens twee worden en drie à vier tijdens piekuren”, klinkt het.
Ook de mogelijkheid om in het weekend de treinen langer te laten rijden, wordt bekeken.
STAYtion
Daarnaast zal de NMBS over heel België zo’n 1,8 miljard euro investeren in haar netwerk en stations. Jette vormt bijvoorbeeld het decor voor een proefproject. De NMBS wil daar "een echte leefruimte creëren, die zowel door reizigers als door bewoners van de wijk wordt bezocht.” Het project krijgt de naam STAYtion.
Ook andere Brusselse stations worden aangepakt. Zo worden in 19 van de meer dan 30 stations investeringen gedaan. Vooral het aantal parkeergelegenheden voor fietsers en/of auto’s wordt aangepakt.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , S-treinen , NMBS , treinvertragingen , Bart Crols
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.