De voorbereidende werken voor het extra fietspad op de Lambermontlaan zijn van start gegaan. Staduitwaarts verdwijnt één rijstrook ten voordele van ruimte voor fietsers, en kruispunten zullen worden beveiligd met betonblokken. Volgens mobiliteitsexperte Cathy Macharis (VUB) hoeft de impact op het autoverkeer niet groot te zijn. “Als er ergens een rijstrook verdwijnt, vinden mensen vaak alternatieven.”
Nieuw fietspad op Lambermontlaan: 'Wegnemen rijstrook heeft weinig impact'
Vanaf de Leopold III-laan tot aan de Max Roosstraat zal de meest rechtse rijstrook van de Lambermontlaan staduitwaarts verdwijnen ten voordele van een fietspad, bevestigt Pieterjan Desmet, woordvoerder van Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen). Op aanraden van verkeersveiligheidsexperten koos het kabinet ervoor om geen parkeerstrook weg te halen, maar wel een rijstrook.
“Het verplaatsen van de parkeerstrook zou problemen opleveren met de garages die zich daar bevinden, en met de flitspalen. In die richting gaan we dus van drie naar twee rijstroken.” Stadinwaarts wordt het aantal rijstroken behouden. De ventweg aan die kant was tussen de Eugène Demolderlaan en de Louis Bertrandlaan al grotendeels autoluw door de fietsstraat die nog onder voormalig mobiliteitsminister Pascal Smet nog werd ingevoerd. Fietsers krijgen nu over de hele lengte voorrang.
Testcase
Om te vermijden dat het nieuwe fietspad zou worden gebruikt als invoegstrook, wordt de nieuwe fietsstrook ter hoogte van de kruispunten beveiligd met betonblokken. De herasfaltering van de kruispunten werd dit weekend alvast aangepakt.
“We zijn de beloofde 40 kilometer aan extra fietspaden allemaal tegelijk aan het voorbereiden. Wanneer wat uitgevoerd wordt, hangt een beetje af van technische details,” aldus de woordvoerder. “Dit weekend was het bijvoorbeeld een verlengd weekend, en was het goed weer. Daardoor kon de voorbereiding van de aanleg al van start gaan.”
Wanneer het fietspad in de Lambermontlaan af zal zijn, is daarom moeilijk te voorspellen. Het feit dat de aanleg al snel kon starten, heeft te maken met het principe dat het om een “tijdelijk fietspad” gaat.
"Zo’n testcase kan twee jaar duren, en het is de bedoeling om de nieuwe fietspaden natuurlijk te evalueren."
“Het woord tijdelijk moet hier in technische zin verstaan worden,” aldus Desmet. “De reden waarom we op onze gewestwegen snel aan de nieuwe fietspaden kunnen beginnen, is omdat we voor deze tijdelijke fietspaden - die dienen als testcases - geen vergunningen nodig hebben. Zo’n testcase kan twee jaar duren, en het is natuurlijk de bedoeling om de infrastructuur van die nieuwe fietspaden te evalueren.”
Harmonie
Het nieuwe fietspad in de Lambermontlaan kadert in het fietsplan van minister Van den Brandt (Groen) om het openbaar vervoer te ontlasten tijdens de exitstrategie. Eerder klonk er bij mobiliteitsverenging Touring al kritiek op de plannen van de minister. “Wij vrezen dat er problemen zullen ontstaan eens het verkeer opnieuw volop op dreef komt,” klonk het toen.
Maar volgens mobiliteitsexperte Cathy Macharis (VUB) hoeft het zo’n vaart niet te lopen. “Ten eerste moeten we rekening houden met de wet van de verdamping,” klinkt het. “Als er ergens een rijstrook verdwijnt, vinden mensen vaak alternatieven, zoals de fiets of het openbaar vervoer, of nemen ze een andere weg.”
“Bovendien is de capaciteit van een baan maar zo sterk als haar zwakste schakel,” aldus Macharis. “Aangezien een groot deel van de Lambermontlaan uit slechts twee rijstroken per rijrichting bestaat, zal het wegnemen van die derde rijstrook niet zo’n grote impact hebben op het autoverkeer.”
“Als er ergens een rijstrook verdwijnt, vinden mensen vaak alternatieven, zoals de fiets of het openbaar vervoer, of nemen ze een andere weg.”
Bovendien stipt Macharis aan dat er vandaag nog te veel overgangen van twee naar drie rijstroken op deze as aanwezig zijn. “Alle banen terugbrengen naar twee rijstroken zal de leesbaarheid en de harmonie bevorderen.”
“Het wegnemen van de rijstrook ten voordele van het fietspad is wat mij betreft een goede zaak”, aldus Macharis. “Nu veel mensen het openbaar vervoer liever mijden, moet er wel plaats gecreëerd worden voor fietsers. Daarbij zou het ook interessant zijn om in samenwerking met Vlaanderen meer plaats vrij te maken voor fietssnelwegen richting Brussel.”
Lees meer over: Brussel , Schaarbeek , Mobiliteit , fietspad , Lambermontlaan , pieterjan desmet , Elke Van den Brandt , Cathy Macharis , exitstrategie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.