Op de gemeenteraad van de stad Brussel is maandag een nieuw parkeerreglement goedgekeurd. Parkeren in het centrum van de hoofdstad wordt vanaf 1 mei duurder en lang parkeren wordt zo ontmoedigd. Voor inwoners worden de bewonerskaarten duurder vanaf de tweede wagen.
Nieuw parkeerreglement voor stad Brussel goedgekeurd
De grootste verandering vindt plaats in de vijfhoek van de stad Brussel en in de zone rond de Louizalaan en de Europese wijk van Kunst-Wet tot de Schumanrotonde. Vroeger waren dat groene zones, maar nu worden ze grijze zones. En dat betekent een prijsverhoging voor het parkeren op straat.
In een groene zone kan je onbeperkt parkeren aan een tarief van 1 euro voor het eerste uur, 2 euro voor het tweede uur en 1,5 euro voor alle bijkomende uren, maar in een grijze zone is de parkeertijd beperkt tot 4,5 uur. Aan een hogere prijs ook, want het eerste uur kost je 2 euro, de volgende drie uur telkens 3 euro en het laatste half uur 1,5 euro. Op die manier wil de stad Brussel lang parkeren ontmoedigen in het centrum en bestuurders aansporen om gebruik te maken van publieke parkings.
"Te veel publieke ruimte wordt vandaag als parking gebruikt. Het is niet meer te verantwoorden dat auto's de hele dag stilstaan op straat. Zeker als er 100 meter verder een veilige publieke, ondergrondse of bovengrondse parking is. De ruimte die vrijkomt, gebruiken we om onze stad nog aantrekkelijker te maken voor de Brusselaars zelf en haar duizenden bezoekers", zegt Brussels schepen van Mobliteit Bart Dhondt (Groen).
Buurgemeenten
Door de grijze zone in te stellen, stemt de stad Brussel zich af op buurgemeenten Elsene en Sint-Gillis, waar de grijze zone reeds van toepassing is. De uurregeling wordt ook aangepast aan de omliggende gemeenten en wordt uitgebreid. Parkeren op straat is vanaf 1 mei betalend van 9 tot 21 uur, en niet langer tot 18 uur.
"Dat had ik in de woonwijken in het centrum misschien liever anders gezien. Want daar zijn het misschien net de grootouders of de vrienden die na 18 uur bij de mensen thuiskomen", stelt Didier Wauters van cdH. Bij oppositiepartij PVDA vragen ze vooral dat er een verdere uitbreiding van het openbaar vervoer komt, zodat dat nog performanter wordt voor de pendelaars die uit de mindere bereikbare delen van Brussel komen.
Evenementenzone
Een opvallend nieuw tarief is dat van het parkeren in een evenementenzone. Dit jaar wordt dat voor het eerst gebruikt voor Winterpret. Iedereen die zich in de straten rond de Brusselse kerstmarkt en de evenementen parkeert betaalt 10 euro per uur. Dit evenemententarief zal ook vanaf mei 2022 gebruikt worden. Ook hier geldt een tijdslimiet van 4,5 uur. "Hebt u een test gedaan en hebt u met de handelaars gepraat?", vraagt MR-oppositielid David Weytsman zich af.
Voor de Brusselaars die hun wagen dagelijks willen parkeren op straat is er een kleine verandering. De eerste bewonerskaart kost je nog altijd 10 euro, maar de prijs van de tweede bewonerskaart stijgt van 50 naar 110 euro. De derde bewonerskaart wordt afgeschaft. Inwoners die iemand willen ontvangen, bijvoorbeeld familie of een klusjesman kunnen een bezoekerskaart aanvragen. Nieuw is dat elke Brusselaar volgend jaar recht heeft op tien gratis bezoekerskaarten, nadien zijn ze wel betalend.
N-VA-gemeenteraadslid Matthias Vanden Borre vindt dat Brussel-stad op gewestelijk vlak een "solo slim" speelt en vindt het opvallend dat Groen-schepen Dhondt niet de lijn volgt van zijn Brusselse minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt, die de basisprijs van een bewonerskaart net wilde verhogen naar 60 euro. Daarnaast klaagt hij nog het gebrek aan overstapparkings aan.
Tot slot wordt het gebruiken van een tweewieler in plaats van een vierwieler extra aangemoedigd. De prijs van een fietsboxabonnement daalt vanaf 1 mei van 60 euro naar slechts 10 euro per jaar. Dat is voortaan dezelfde prijs van een bewonerskaart voor een eerste wagen.
Lees meer over: Mobiliteit