Het aantal fietsenstallingen in nieuwe gebouwen gaat in Brussel fors omhoog. Nu schrijft de wet één fietsstelplaats per woning voor. Dat wordt er één per hoofdkussen.
Nieuwe fietsnorm: een fietsenstalling per hoofdkussen
Lees ook: Bozar krijgt beveiligde fietsenstalling
Het aandeel van de fiets steeg de voorbije jaren gestaag, van een kleine vier procent naar zeven procent van alle verplaatsingen in het Brusselse verkeer.
Goed maar niet goed genoeg, vindt de Brusselse regering, want in het regeerakkoord staat dat ze dat aandeel nog eens wil verdubbelen, tot veertien procent. Om die doelstelling te halen, wil de regering vooral veel extra fietspaden aanleggen. Logisch, want de gebrekkige fietsinfrastructuur is een van de voornaamste obstakels, zo leert ook een onderzoek van Pro Velo.
Maar een goeie stal voor het stalen ros is evengoed belangrijk – zeker in tijden waarin de verkoop van dure elektrische fietsen boomt. Gemeenten en Gewest bouwen daarom volop fietsboxen bij, maar dat is niet voldoende. “De vraag stijgt evenredig met het aanbod,” zegt Joachim Selvais van fietsboxbeheerder Cyclo.
Gelukkig wordt ook bij het neerzetten van een nieuw gebouw al meteen aan de fiets gedacht. De regelgeving daarvoor dateert wel al van eind 2006. Die schreef toen voor dat elk nieuw gebouw met meerdere woningen een lokaal moet omvatten met minimaal één stelplaats per woning.
Te weinig, vond de vorige Brusselse regering, die een procedure begon om de regelgeving, officieel de Gewestelijke Stedenbouwkundige Verordening (GSV), te herzien. Wordt nog vermeld in die GSV: de parkeernorm, of het aantal (ondergrondse) parkeerplaatsen dat er per woning moet zijn.
Wat blijkt: terwijl het aantal parkeerplaatsen per woning omlaag zal gaan – van minimaal 1 naar minimaal 0,5 parkeerplaatsen per woning – stijgt het aantal fietsparkings per woning net.
In eerste lezing was sprake van één fietsenstalling per slaapkamer.
Maar dat is nog te weinig voor de nieuwe regering. Een nieuw ontwerp spreekt nu van één fietsparkeerplaats per persoon die in het appartement of huis woont of, zoals bouwmeester Kristiaan Borret het stelt: “Een fietsenstalling per hoofdkussen.” Echt revolutionair is die verhouding trouwens niet. “
Toen ik in 2014 uit Antwerpen wegging, was dat daar toen al de norm,” aldus Borret, die er ook op wijst dat er per tien fietsparkeerplaatsen ook één plaats zal moeten worden afgebakend voor bakfietsen en fietsen met kinderwagens.
Toegankelijkheid
Naast kwantiteit is er ook oog voor kwaliteit, waarbij vooral de toegankelijkheid een rol speelt. Zo zullen de fietsplaatsen zich in een overdekte en beveiligde ruimte zonder niveauverschillen moeten bevinden, met een veilige toegangshelling en geschikte, ruime voorzieningen zodat de fietser zonder geknoei zijn fiets kan stallen. Is de fietsenstalling bereikbaar met een lift, dan moet die minstens twee meter diep zijn. In nieuwe kantoren moet er dan weer een lokaal zijn met douches en lockers, en dat in de buurt van de parkeerplaatsen voor fietsers.
“Zachte mobiliteit staat op dit moment centraal bij onze klanten. Wij willen dan ook op hun behoeftes anticiperen”
“Wat in de verordening staat, moet gezien worden als een minimum,” zegt Borret. “Zo moeten fietsenstallingen best zo dicht mogelijk bij de trappen en de liften liggen. Het moet makkelijker zijn om de fietsparking te bereiken dan de autoparking. Want hoe toegankelijker een vervoersmiddel, hoe meer je het gebruikt. Het is ook aan te bevelen dat je de fietsparking compartimenteert,” vervolgt Borret.
“Want die ruimtes die nu in de plannen van nieuwbouw staan, zijn grote genereuze ruimtes. Beter is om die op te delen in kleinere stallingen, bijvoorbeeld per tien appartementen. Een andere optie is om voldoende stalruimte te voorzien naast de deur van je appartement, op je eigen verdieping. Zo kunnen de kinderen in het kinderzitje of de boodschappen in fietszakken blijven zitten.”
Voor alle duidelijkheid: die laatste voorstellen zijn ideeën van de bouwmeester. Of die in het GSV zullen of kunnen komen, is op dit moment niet duidelijk.
Wel duidelijk is dat het van één stalling per woning naar één stalling per hoofdkussen gaat, iets waar de bouwondernemingen wel oren naar hebben.
“Wij denken altijd aan de bewoners,” stelt Charlotte Mahieu van vastgoedontwikkelaar Besix Red. “En zachte mobiliteit staat op dit moment centraal bij onze klanten. Wij willen dan ook op hun behoeftes anticiperen.”
De nieuwe regelgeving wordt nu nog verfijnd door de ministers van de Brusselse regering. Een tweede lezing volgt, maar de nieuwe normen zijn niet voor meteen. “Nog niet alle adviezen zijn binnen,” klinkt het op het kabinet van minister Pascal Smet (one. brussels). “De goedkeuring van de nieuwe normen zal nog minstens een half jaar duren.”
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Stedenbouw , fietsenstalling , nieuwbouw , fietsnorm , fietsbox
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.