Brusselse schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Els Ampe (Open VLD) zei in oktober dat ze al 26 kilometer nieuw fietspad had gerealiseerd. Uit een parlementair antwoord blijkt dat er veel minder bijkwamen.
‘Nieuwe fietspaden bestaan vooral in Ampes fantasie’
In oktober van vorig jaar nodigde Els Ampe de pers uit voor een bilan van haar fietsbeleid. De kern van haar boodschap: de Stad realiseerde al 26 kilometer nieuwe fietspaden, waarvan het grootste deel gemarkeerd fietspad. Tegen het einde van de legislatuur zou daar nog eens 7 kilometer bijkomen.
26 kilometer is best wat en dus vroeg onze redactie aan Ampe een gedetailleerd overzicht van die nieuwe fietspaden. Ondanks herhaald aandringen gaf de schepen die lijst niet.
6,5 kilometer netto
Groen-parlementslid Bruno De Lille wou er ook graag het fijne van weten en vroeg aan minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) om een overzicht van de nieuwe fietspaden in de Stad sinds 2013. Het Gewest vraagt die gegevens elk jaar op bij de gemeenten.
Uit Smets antwoord blijkt dat de Stad net geen 9 kilometer fietspad liet aanleggen (8.890 meter). Tegelijk schrapte het stadsbestuur ook bijna 2.391 meter fietspad, onder meer op de Adolphe Maxlaan en de Zuidstraat. Netto kwam er zo amper 6,5 kilometer bij. (lees verder onder de foto)
Onderschatting
De mobiliteitsminister legt in zijn antwoord ook uit dat hij niet kan garanderen dat de Stad alle nieuwe fietspaden doorgaf aan het Gewest. Die 6,5 kilometer kunnen dus een onderschatting zijn, zegt Smet. Dat blijkt ook het geval. Onder meer aan de Ieperlaan, de Visverkopersstraat en de Koloniënstraat kwamen er enkele honderden meters fietspad bij die het overzicht van de mobiliteitsminister niet haalden.
Ook met die toevoegingen oogt het fietsbilan van mobiliteitsschepen Ampe echter een heel stuk magerder dan aangekondigd, vindt De Lille. "Mevrouw Ampe blijft herhalen dat het aantal fietspaden sinds haar aantreden is verdubbeld, maar dit blijkt niet correct te zijn. Blijkbaar bestaan de meeste nieuwe fietspaden vooral in de fantasie van mevrouw Ampe en het stadsbestuur. Maar dat helpt de verkeersveiligheid in Brussel op geen enkele manier vooruit."
Groen vraagt dringend een verdere investering in meer en betere fietsinfrastructuur. De partij blijft ook voorstander van een algemene zone 30 in het gewest, maar een voorstel in die zin werd recent weggestemd in het parlement. Gemeenteraadslid Bart Dhondt wil ook meer werk maken van verkeersveiligheid rond scholen. “Totempalen plaatsen – zoals Ampe onlangs aankondigde - is allesbehalve voldoende.”
Volgende week op Google Maps
Schepen Ampe zegt in een reactie dat de 26 kilometer waar ze het eerder over had een cijfer is dat ze van de stadsadministratie kreeg. "Waarom zou ik daaraan twijfelen?" De liberale politica zegt ook dat de cijfers die Smet gaf onvolledig zijn.
Op de vraag waarom ze nog steeds geen volledig overzicht gaf van die fietspaden, reageert Ampe met een aankondiging. "Volgende week zullen alle nieuwe fietspaden op Google Maps aangeduid staan."
Lees meer over: Brussel-Stad , Mobiliteit , Politiek , fietspaden , Els Ampe , Pascal Smet , Bruno De Lille , Bart Dhondt
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.