Als bijkomende internationale maatschappijen hun treinen via Brussel zullen laten sporen, dan zal dat ten koste gaan van de dienstverlening van de NMBS. Dat heeft de ceo van de spoorwegmaatschappij, Sophie Dutordoir, dinsdag gezegd tijdens een hoorzitting in de Kamercommissie Mobiliteit.
NMBS-baas waarschuwt voor congestie op spoor door extra internationale treinen
Dutordoir maakte de balans op van meerdere aangekondigde intenties van buitenlandse maatschappijen om extra internationale verbindingen in te leggen. Zes operatoren willen de komende jaren via Brussel tussen Amsterdam en Parijs sporen. Het gaat zowel om hogesnelheidstreinen als gewone verbindingen.
"Er tekent zich veel concurrentie af op de markt," aldus Dutordoir. "Op de korte termijn dringt zich de vraag op hoe de netbeheerder (Infrabel, red.) en België die verschillende aanvragen zullen behandelen en welke prioriteiten gehanteerd zullen voor treinen van openbaredienstverleners."
Minder treinen in piekuren
Bijkomende internationale verbindingen zullen wel degelijk een impact hebben op het aanbod van de NMBS, zei ze. "Komen er twee operatoren bij, dan zullen er tien openbarediensttreinen verdwijnen tijdens piekuren," aldus de spoorbaas. "Komen er nog meer bij, dan moeten tot vijftig openbarediensttreinen verdwijnen."
De topvrouw van de spoorwegen verwees naar de piekuurtrein van Gent-Dampoort naar Brussel. Die rijdt tot ongenoegen van veel reizigers sinds vorige week een uur vroeger, omdat hij moest wijken voor een Eurostar.
Dutordoir merkte ook op dat de congestie op het spoor op dit moment al voor een groot stuk weegt op de stiptheid van de treinen in België. Volgens de gegevens van de NMBS reed dit jaar tot en met oktober 88 procent van de treinen op tijd. Congestie had daarbij een negatieve impact van 2 procentpunten op het stiptheidscijfer.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , NMBS , Sophie Dutordoir