De NMBS gaat versneld haar stations aanpassen zodat mensen met een beperkte mobiliteit op termijn zelfstandig de trein kunnen nemen. Ook past de spoormaatschappij het ontwerp van de nieuwe dubbeldekstreinen bij de komende bestelling aan om het hoogteverschil met de perrons te overbruggen. De aangepaste treinen zouden "in de komende jaren" ingezet kunnen worden, aldus een woordvoerder.
NMBS zet in op integraal toegankelijke stations
Met een nieuw toegankelijkheidsbeleid wil de NMBS ervoor zorgen dat reizigers met een beperkte mobiliteit zoveel mogelijk zelfstandig de trein kunnen nemen. Zo heeft de spoormaatschappij onder meer vastgelegd dat alle perrons 76 centimeter hoog moeten worden en dat alle nieuw bestelde treinen die instaphoogte moeten krijgen.
Daarom zal het ontwerp voor de komende bestelling van de nieuwe M7-dubbeldeksrijtuigen, waarvan er nu al 445 worden opgeleverd, ook worden aangepast om ze autonoom toegankelijk te maken. Nu hebben reizigers met beperkte mobiliteit nog steeds assistentie nodig om op de rijtuigen te raken.
Verdubbeling aangepaste stations tegen 2025
Op de trajecten waar de nieuwe M7-treinen zullen rijden, worden ook versneld aanpassingen doorgevoerd om de stations integraal toegankelijk te maken. Dat wil zeggen dat het station voorzien is van hellingen en liften naar elk perron, blindegeleidelijnen, eenvoudig bereikbare ticketautomaten en perrons met een hoogte van 76 centimeter. Tegen 2025 wil de NMBS het aantal van dergelijke stations verdubbelen van 78 nu naar 150.
Lees meer over: Mobiliteit , NMBS , toegankelijke stations
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.