Dat de sluiting van de Leopold II-tunnel voor veel verkeersoverlast zorgt wisten we al. Maar de aangekondigde maand lange sluiting van de Rogiertunnel, en dus ook de Kruidtuintunnel voor renovaties zal automobilisten steeds verder in het nauw drijven.
Nu ook Rogier- en Kruidtuintunnel maand lang dicht: 'Nergens gecommuniceerd'
Sinds woensdag is de Rogiertunnel, en in zijn verlengde ook de Kruidtuintunnel, voor een maand dicht. Die eerste is aan een opknapbeurt toe en moet de hele maand juli dicht. Er zal onder meer gewerkt worden aan het elektriciteitsnet, en ook aan de centrale scheidingsmuur van de tunnel.
"Omdat tunnels in de zomermaanden doorgaans minder verkeer moeten slikken, is het logisch om renovaties in die periode te plannen," klinkt het begrijpelijk bij Brussel Mobiliteit.
'Onbestaand communicatieplan'
Maar naast de moeilijke verkeerssituatie in het noordwesten van Brussel, veroorzaakt door de sluiting van de tunnels, is het vooral een gebrek aan transparantie dat verschillende politici aanklagen. Zowel op de Keizer Karellaan in Ganshoren, waar de gesloten Leopold II-tunnel op uitmondt, als in Molenbeek, waar de sluiting van de drie tunnels sowieso voor dagelijkse opstoppingen zorgt, is de situatie verzuurd door een onbestaand communicatieplan, fulmineren politici.
"Niemand is op de hoogte gebracht van de sluiting van de Rogiertunnel gisteren," zegt de Molenbeekse Françoise Schepmans (MR) in La Capitale. "En dat terwijl ik twee weken geleden tijdens de commissie Mobiliteit al aan de alarmbel trok, en het belang van een goede communicatieplan benadrukte tegenover Elke Van den Brandt (minister van Mobiliteit, Groen, red.). Het gebrek aan communicatie zorgt voor dramatische verkeerstoestanden."
Inge Paemen, woordvoerster bij Brussel Mobiliteit, veegt die beschuldigingen weg. "We hebben via onze gebruikelijke kanalen gecommuniceerd, en via Twitter en onze website. Bovendien zijn de gemeenten steeds betrokken en vaak ook aanwezig tijdens de overlegmomenten," aldus de woordvoerster. Ze erkent wel dat er laattijdig werd gecommuniceerd, maar "die vertraging is grotendeels te wijten aan de coronacrisis."
'Voldongen feiten'
Ook op de Keizer Karellaan hebben automobilisten het hard te verduren. Het Gewest binnen - of buitenrijden via de laan is allesbehalve makkelijk voor automobilisten, en dat is grotendeels te wijten aan de sluiting van de Leopold II-tunnel. Ook hier had de situatie anders en beter gekund, vindt de schepen van Mobiliteit in Ganshoren Magali Cornelissen.
"We werden voor voldongen feiten geplaatst," zegt ze in een reactie aan BRUZZ. En met 'we' doelt de schepen hier zowel op de lokale politieke klasse als op de buurtbewoners. "Het is onze taak bewoners gerust te stellen en voor te bereiden op zulke moeilijke situaties. Ondanks het feit dat wij de best geplaatste actoren zijn om de buurtbewoners te informeren, kregen we de kans niet om de gemoederen te sussen."
Bovendien vindt Cornelissen het jammer dat "het momentum niet werd gegrepen om ineens ook de Keizer Karellaan heraan te leggen." Die laan moet, zodra een concreet plan vanuit het Gewest is afgewerkt, een totale make-over krijgen. "Maar dat had even goed nu al kunnen gebeuren, nu de verkeerssituatie toch chaotisch verloopt," zegt ze.
Om de situatie op de Brusselse wegen alsnog gedeeltelijk te ontlasten had Françoise Schepmans eerder al geopperd om de Leopold II-tunnel, die tot eind augustus dicht blijft, overdag open te houden. Dat voorstel werd vrijwel onmiddellijk richting vergeethoek geduwd, omdat de inplanting ervan alleen al minstens een week zou duren.
Nog meer tunnels gesloten
Het belooft hoe dan ook een (on)bewogen zomer te worden voor automobilisten, want naast de Leopold II-tunnel en de Rogier - en Kruidtuintunnel sluiten ook nog de Georges Henritunnel en de daaraan verbonden Montgomerytunnelvoor renovatiewerken in juli en augustus, weliswaar 'slechts' tussen 7u en 19u.
En dan rest er nog de Deltatunnel in Oudergem: daarin sluit de afrit richting de overstapparking tussen 6 juli en 14 augustus. "Daar is asbest aanwezig, en dat moet uiteraard worden verwijderd," aldus Paemen.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Rogiertunnel , Kruidtuintunnel , Françoise Schepmans , Leopold II-tunnel
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.