De MIVB krijgt opnieuw meer klachten van reizigers, vooral over onredelijke ticketcontroles. De ombudsman vraagt een meer humane controle.
Ombudsman MIVB vraagt ‘menselijkere controles’
In totaal 427 klachten kreeg de MIVB in 2017 binnen. Dat is 59% meer dan in 2016, wat ook te maken heeft met frequentere controles.
De klachten over ongemak of geweld dalen, maar steeds meer mensen klagen de onredelijke ticketcontroles aan, zo schrijft La Capitale. “Ga ervan uit dat reizigers onschuldig zijn, tot het tegendeel bewezen is,” vraagt ombudsman Jean-Pierre Alvin in La Capitale.
Zo is er een geval van de man die per ongeluk valideerde met de kaart van zijn metgezel, die ook in zijn portefeuille stak. Bij controle krijgt hij een boete van 408 euro. De dienst Inbreuken van de MIVB heeft geen oren naar zijn uitleg. Pas na een klacht en interventie van de ombudsman, wordt de boete geannuleerd en betaalt hij enkel nog een administratieve taks van 10 euro.
Van die orde zijn er meer klachten. Vorig jaar heeft in 232 dossiers, of 54% van de gevallen, de klager toch gelijk gekregen. Ombudsman Alvin vraagt de controleurs om zich menselijker op te stellen. “Toon iets meer menselijkheid. Meteen ervanuit gaan dat er gefraudeerd wordt, is in bepaalde gevallen te kort door de bocht.”
Alvin stelt voor om daarbij naar de voorgeschiedenis van de reiziger te kijken, en om duidelijk de omstandigheden van de controle te vermelden in het proces-verbaal.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Samenleving , Jean-Pierre Alvin , ombudsman , MIVB , klachten , ticketcontrole
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.