Wie in het economische hart van Brussel moet zijn, doet daar naargelang zijn vertrekpunt een kwartier tot een uur over met het openbaar vervoer. Er zijn echter grote verschillen tussen wijken. Wie efficiënt wil reizen, krijgt met een ticket voor de MIVB het meeste waar voor zijn geld.
Onderzoek bevestigt: niet elke Brusselaar raakt vlot in centrum
Geograaf Kevin Lebrun (ULB, Université Saint-Louis Bruxelles) koos een aantal activiteitenpolen binnen het Brussels Gewest die een doorsnede moeten vormen van de routes die veel Brusselaars dagelijks afleggen tijdens de spitsuren. Het gaat naast handelscentra als de drie grote Brusselse stations ook over ziekenhuizen en een universitaire wijk. Hij ging na hoe lang Brusselaars erover doen om die punten te bereiken.
Ukkel en Anderlecht slecht bereikbaar
Daaruit blijkt dat reizigers er met de MIVB gemiddeld 32 minuten over doen om de gekozen bestemmingen te bereiken. De gereisde tijd verschilt wel sterk naargelang het vertrekpunt. Wie bijvoorbeeld uit Watermaal-Bosvoorde of het zuiden van Ukkel komt, doet gevoelig langer over de routes dan iemand die in Elsene of Sint-Jans-Molenbeek vertrekt. Ook bepaalde wijken van Schaarbeek en Anderlecht zijn relatief slecht bereikbaar.
Alles samengeteld variëren de reistijden tussen de 16 en 64 minuten. Onderstaande kaart legt de regionale verschillen duidelijk bloot. Hoe lichter een gebied ingekleurd is, hoe langer mensen er van daaruit over doen om de handelscentra (gele bolletjes) te bereiken.
(Lees verder onder de afbeelding.)
Wanneer ook de overige openbaar vervoersmaatschappijen in kaart worden gebracht, daalt de gemiddelde reistijd lichtjes. Een reiziger die naast de MIVB ook gebruik maakt van De Lijn, de NMBS en de TEC doet gemiddeld 31 minuten over de verschillende routes. De geboekte winst is met één minuut dus zo goed als onbestaande. Wie het meeste waar voor zijn geld wil, koopt dus best gewoon een ticket voor de MIVB.
Voor personen die uit de minder bereikbare uithoeken van het Gewest komen, kan het dan weer wél nuttig zijn om alle vervoersopties te gebruiken. Hun reistijd daalt daardoor in sommige gevallen met meer dan 15 minuten.
(Lees verder onder de afbeelding.)
Kwart langer onderweg door file
Lebrun vermoedt dat de slechte bereikbaarheid van bepaalde wijken vooral te wijten is aan de bovengrondse verkeerssituatie. Niet elke Brusselaars heeft (vlotte) toegang tot het metronet, zij moeten zich wat openbaar vervoer betreft wenden tot tram of bus, die aanzienlijke vertragingen oplopen door het verkeer. Wie daarentegen dichtbij een metrohalte woont, kan eenvoudig files omzeilen.
Gemiddeld verliezen pendelaars 8 minuten op hun route als gevolg van verkeersdrukte. Elke route duurt zo ongeveer een kwart langer dan haalbaar zou zijn zonder vertragingen.
Het volledige artikel van Lebrun wordt maandag gepubliceerd op de website van Brussels Studies, een drietalig wetenschappelijk tijdschrift dat zich toelegt op Brussel.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , MIVB , openbaar vervoer , De Lijn , NMBS
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.