Na Jette en Vorst hebben ook de stad Brussel en Etterbeek een advies ingediend over de verbreding van de Ring rond Brussel. Ook Leefmilieu Brussel en de Brusselse bouwmeester deden dat, maar bij de Brusselse regering blijft het voorlopig oorverdovend stil. “Een schande”, noemt Vincent De Wolf (MR) dat.
Ook Brussel-Stad en Etterbeek roeren zich rond verbreding van de Ring
De officiële deadline om adviezen en bezwaarschriften in te dienen, ligt op middernacht, maar het is nu al duidelijk dat enkele Brusselse gemeenten niet gediend zijn met de plannen van de Vlaamse regering om de Ring rond Brussel te verbreden. Zelf spreekt Vlaanderen liever over een optimalisatie van de Ring, met 20 kilometer nieuwe autowegen, 40 kilometer nieuwe fietspaden en 60 kilometer nieuwe tramlijnen.
Eerder lieten de gemeenten Jette en Vorst al weten dat ze een negatief advies hebben ingediend rond het project. Zij vrezen voor meer auto’s en slechtere luchtkwaliteit op hun grondgebied. Ook Brussel-Stad mogen we aan het lijstje van gemeenten met opmerkingen toevoegen, bevestigt het departement Omgeving van de Vlaamse overheid aan onze redactie.
Nog geen definitieve balans
“We hebben ondertussen een 40-tal reacties binnengekregen waarvan 7 adviezen. Daar is de stad Brussel bij, maar ook Leefmilieu Brussel en de Brusselse bouwmeester”, klinkt het. Ook spoorwegbeheerder Infrabel, Sport Vlaanderen en de vereniging van Vlaamse jonge ondernemers Vlajo stuurden een advies in. In de loop van deze week kunnen nog reacties binnenstromen via post, daarom zal het pas eind deze week duidelijk worden hoeveel gemeenten en instanties opmerkingen hebben geformuleerd.
Het departement Omgeving communiceert in deze fase nog niet over de inhoud van de adviezen, en ook bij het kabinet van Brussels burgemeester Philippe Close (PS) valt enkel te horen dat de Stad zich achter het standpunt van de Brusselse regering schaart. Maar daar wringt net het schoentje: het Gewest laat voorlopig na om een duidelijk standpunt te formuleren en diende zelf geen advies in, tenzij via het gewestelijke agentschap Leefmilieu Brussel.
Wie wel een algemeen standpunt voorbereidt, is de Conferentie van Burgemeesters, waarin de 19 stamhoofden vervat zitten. “Enkele gemeenten hebben al zelf een advies gegeven, maar we gaan ook een gezamenlijk advies insturen”, zegt voorzitter en Etterbeeks burgemeester Vincent De Wolf (MR). “Het was nu te laat om nog een consensus te bereiken, want er is door de vakantie pas eind augustus een nieuwe vergadering.”
"We beseffen dat het heel belangrijk is om ook de Brusselaars goed te informeren.”
Dat is niet per se te laat, zegt ook Marijn Struyf van De Werkvennootschap, dat het dossier rond de werken aan de Ring beheert. “We moeten altijd een periode van publieke raadpleging houden, en die loopt nu af, maar het is een ‘levend’ document waar altijd nog adviezen bij kunnen komen.” Struyf benadrukt ook dat in deze fase de adviezen niet-bindend zijn en dus het project (nog) niet kunnen vertragen. Om dat ook in de latere fase van een bouwvergunning te vermijden, gaat De Werkvennootschap nu aan de slag met de vele bekommernissen.
“Er loopt niet echt een rode draad door de adviezen, het gaat over alle aspecten van fietsinfrastructuur, over fijn stof en geluid tot een op- en afrit die ter discussie staat. Ook het Laarbeekbos in Jette komt vaak naar voren.” De Werkvennootschap gaat nu het project verder richting geven en houdt vanaf november ook voor het eerst infosessies in Brussel. “We werden tot op heden nog niet uitgenodigd door de gemeentes in Brussel, wel in Wemmel en Kraainem. Maar we beseffen dat het heel belangrijk is om ook de Brusselaars goed te informeren.”
“Hebben wij wel nog een regering in Brussel?"
Daarom vindt Vincent De Wolf het ook “een schande” dat de Brusselse regering in deze fase geen advies indient. “Hebben wij wel nog een regering in Brussel?”, vraagt hij zich af. “Er zijn ook veel Vlaamse partijen lid van de regering, en die lijken niet hetzelfde te denken als Vlaming dan als Brusselaar. Ik heb nog geen enkele keer een duidelijk standpunt van deze regering gehoord, ondanks veel interpellaties in het parlement.”
De Wolf heeft ook voor zijn eigen gemeente Etterbeek een advies ingediend. Hij pleit onder meer voor transitparkings in Vlaanderen en Brussel als cruciale voorwaarde voor de verbreding van de Ring.
Lees meer over: Mobiliteit , verbreding ring , Ring rond Brussel , Vincent De Wolf
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.