Sint-Joost-ten-Node sluit zich niet aan bij het gewestelijk parkeeragentschap Parking.brussels. Vanaf volgend jaar zal de gemeente het parkeren op de openbare weg zelf controleren. "We tonen begrip voor die beslissing, maar willen wel transparantie", reageert Frédéric Roekens (Groen) vanop de oppositiebanken.
Oppositie over parkeerbeleid Sint-Joost: 'Wij willen gewestelijk parkeerbeleid'
Vandaag staat in Sint-Joost een privébedrijf in voor de controle op geparkeerde voertuigen, net zoals in onder meer Schaarbeek. Maar in tegenstelling tot de gemeente Schaarbeek, die het beheer van haar parkeerplaatsen vanaf 1 januari overlaat aan het gewestelijke parkeeragentschap Parking.brussels, heeft het college van Sint-Joost beslist om dat niet te doen.
Sint-Joost zal vanaf 1 januari 2020 zelf de controles uitvoeren. "In het verleden heeft de samenwerking met dat privébedrijf tot frustratie geleid. Dat bedrijf schrijft de retributies uit, maar de geplande inkomsten vloeien niet altijd terug naar de gemeentekas", reageert gemeenteraadslid in Sint-Joost Frédéric Roekens (Groen). "In theorie zal er dus meer controle zijn over de inkomsten."
Extra personeel
Roekens toont dan ook begrip voor de beslissing van burgemeester Emir Kir (PS) om het parkeerbeleid in eigen handen te nemen, al plaatst hij daar enkele kanttekingen bij. "De gemeente zal extra personeel moeten aanwerven. We weten uit ervaring dat de gemeente niet werkt met gepubliceerde vacatures. We willen dus transparantie."
Medeopossitielid Geoffroy Clerckx (MR) vindt dat de beslissing van Kir een slecht idee is. "Personeelskosten nemen al meer dan de helft van het gemeentebudget in. Meer personeel aanwerven zal te zwaar wegen op het budget", vertelt Clerckx.
'Coherent beleid op gewestniveau'
Volgens hem zou het parkeerbeleid veel beter naar het Gewest worden overgeheveld. "Dit is zo'n kleine gemeente. Voor je het weet ben je in een andere gemeente. Als je een coherent parkeerbeleid wil, zonder verschillen tussen de gemeenten, regel je dit best op regionaal niveau", aldus Clerckx.
Roekens maakt zich bovendien zorgen over het parkeerbeleid van de gemeente. "Kijk naar het beleid rond bewonerskaarten. Sint-Joost is de enige Brusselse gemeente die tot drie bewonerskaarten per gezin uitdeelt. Er zijn hier meer bewonerskaarten dan parkeerplaatsen", zegt Roekens. "We willen een betere visie. En op termijn willen we evolueren naar een parkeerbeleid dat op gewestelijk niveau wordt gecoördineerd."
Lees meer over: Sint-Joost-ten-Node , Mobiliteit , parkeerbeleid , Emir Kir , Frédéric Roekens , Groen , Parking.Brussels
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.