20191106 Lege Doos Parkeren BRUZZ ACTUA 1683

| Voor het eerste halfuur betaal je minstens 90 in plaats van 50 eurocent. Boetes nemen toe van 25 euro naar minstens 35 euro tot zelfs 45 euro in handelszones.

Overstapparkings gratis, uurtarieven duurder

Tim De Neve
© Belga - BRUZZ
24/12/2021
Updated: 24/12/2021 15.46u

De Brusselse regering heeft vrijdag in eerste lezing het parkeertarievenplan van minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) goedgekeurd. De prijs van de eerste kaart zal 15 euro bedragen, een tweede kost 120 euro. Ook de boetes en de uurtarieven gaan omhoog. Overstapparkings worden dan weer gratis en fietsboxen fors goedkoper. "De Brusselaar moet nadenken over alternatieven."

Vorige week verliet Van den Brandt de ministerraad nog met slaande deuren, omdat haar voorstel om de prijs voor de eerste bewonerskaart op te trekken naar 60 euro op een njet stootte. De mobiliteitsminister bindt in, want voor de eerste wagen van elk huishouden zal je uiteindelijk 15 euro moeten ophoesten. Voordien kostte de eerste bewonerskaart 10 euro.

Geen derde kaart meer

Voor de tweede bewonerskaart haalt Van den Brandt wel haar gram. Haar voorstel om die prijs op te trekken van 50 naar 120 euro per jaar is door de Brusselse regering weerhouden. Het zal niet langer mogelijk zijn om een derde bewonerskaart aan te schaffen. Brusselaars met een tweede verblijf in het gewest zullen 500 euro moeten neertellen.

Ook de prijzen in zones voor betaald parkeren (uurtarieven) zullen toenemen. Voor het eerste halfuur betaal je minstens 90 in plaats van 50 eurocent. Wie geen geldig parkeerbewijs kan voorleggen, zal bovendien een zwaardere boete ontvangen. Die neemt toe van 25 euro naar minstens 35 euro tot zelfs 45 euro in handelszones.

"We maken de alternatieven goedkoper om de gedragswijziging nog meer te stimuleren"

Elke Van den Brandt

Elke Van den Brandt (Groen), minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid

Het is de eerste keer sinds 2016 dat de tarieven voor straatparkeren zijn aangepast. “Het doel is om de Brusselaar te doen nadenken over alternatieve parkeer- en mobiliteitsmogelijkheden”, aldus Van den Brandt. “De openbare ruimte moeten we beter benutten. De nieuwe parkeerordonnantie is een belangrijke hefboom om de shift te maken van het parkeren op straat naar het parkeren in parkeergarages."

Fietsbox van 60 naar 15 euro

De Brusselse regering besliste ook om de P+R-parkings gratis te maken voor wie ze als overstapparking gebruikt. Ondergronds parkeren wordt goedkoper. Personen met beperkte mobiliteit kunnen nog steeds op het hele grondgebied hun wagen gratis kwijt. Wie een plaatsje heeft in een beschermde fietsbox van parking.brussels ziet zijn jaarabonnement dalen in prijs met 45 euro (van 60 naar 15 euro).

Bovenstaande begeleidende ingrepen zijn belangrijk, zegt Van den Brandt. "Want we maken de alternatieven inderdaad goedkoper om de gedragswijziging verder te stimuleren. Het idee is dat we de bestaande ruimte in gebouwen en ondergronds gebruiken om te parkeren, waardoor op straat ruimte vrijkomt voor extra groen, voor speelpleinen, voor terrassen en voor sport.”

De tarieven zullen voor alle Brusselse gemeenten dezelfde zijn, wat voordien niet het geval was. Het gaat evenwel om minima. De gemeenten, die nu de kans krijgen om hun advies te geven, kunnen beslissen om op hun grondgebied hogere parkeerprijzen te hanteren.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , parkeerplan

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni