Het circulatieplan dat deze maand in werking is getreden in de Anderlechtse Kuregemwijk botst op heel wat tegenstand. Een petitie die komaf wil maken met het mobiliteitsplan telt momenteel ruim 1000 handtekeningen.
Petitie tegen circulatieplan in Kuregem al 1.000 keer ondertekend: 'Het is een catastrofe'
Met de gekende mobiliteitsstrategie ‘Good Move’ wil het Brussels gewest tegen 2030 vijftig wijken omvormen tot autoluwe buurten. In Kuregem zijn deze maand de eerste stappen in die richting gezet.
Gemotoriseerd verkeer wordt er zoveel mogelijk geband door ingrepen als eenrichtingsstraten, verkeersfilters en verkeerslussen. Bedoeling is meer plaats voor voetgangers en fietsers in een leefbaardere wijk.
‘Catastrofe’
Maar volgens heel wat bewoners en handelaars is er van meer leefbaarheid weinig sprake. “Het is een catastrofe”, vertelt Fouad El Abbouti, die in Kuregem woont en een van de initiatiefnemers is van de petitie tegen het mobiliteitsplan.
“We moeten allerlei toeren uithalen om op onze bestemming te geraken. Dit zorgt voor chaos én meer vervuiling. In sommige straten heb ik al monsterfiles gezien. Dokters vertellen mij dat ze het heel moeilijk is geworden om hun huisbezoeken af te werken omdat ze zo lang onderweg zijn. Ik hou mijn hart vast als er een grote brand uitbreekt.”
Natuurlijk is de kern van een circulatieplan dat je soms langer moet rijden om van punt a naar punt b te gaan, net omdat we sluipverkeer willen tegengaan
Bovendien zijn de inwoners van de wijk volgens El Abbouti allesbehalve betrokken geweest in het proces dat voorafging aan het circulatieplan. “Dat is het ergste: dit plan is gemaakt door mensen die hier niet wonen of werken. En nu zijn mensen en handelaars uit de wijk de echte slachtoffers.”
'Niet verrast'
Anderlechts schepen van Mobiliteit Susanne Muller-Hubsch (Ecolo-Groen) zegt dat ze niet verrast is door de weerstand tegen het plan. “We zitten in een aanpassingsfase en mensen moeten de nieuwe realiteit nog leren kennen. We hadden verwacht dat er protest zou komen."
"Veel straten zijn nu eenrichtingsstraten en in andere kan je niet meer in: dat zijn grote veranderingen en dat begrijpen we", vervolgt ze. "Maar natuurlijk is de kern van een circulatieplan dat je soms langer moet rijden om van punt a naar punt b te gaan, net omdat we sluipverkeer willen tegengaan.”
De schepen benadrukt dat het plan geëvalueerd zal worden. “Maar dan moet het wel eerst uitgevoerd worden. Ondertussen behouden we goed contact met de handelaars en inwoners die problemen tegenkomen. We hebben bijvoorbeeld al leverzones aangepast. We gaan in detail oplossingen vinden voor iedereen die die nodig heeft.”
Opstootjes
Zondag kwam het zelfs tot opstootjes in Kuregem. Op beelden die op sociale media rondgaan, is een grote politieaanwezigheid te zien in de wijk. Volgens El Abbouti werden verschillende verkeersborden en verkeersblokken in de wijk losgerukt of verplaatst. Ook Muller-Hubsch is op de hoogte.
“Ook dat hadden we zien aankomen. Het zal nog even duren voordat iedereen zijn weg heeft gevonden”, aldus de schepen.
Lees meer over: Anderlecht , Mobiliteit
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.