De parkeergarages in de grootstad staan voor grote uitdagingen. Het vandalisme is sinds de coronacrisis fors toegenomen, het aantal klanten is gedaald. En hoe zit het met overgang naar elektrisch rijden? Philip De Brabanter, directeur van Q-Park België, over zijn Brusselse parkeergarages.
Philip De Brabanter (Q-Park): 'De auto heeft niet afgedaan'
Graffiti, gebroken autoramen, ingetrapte toegangsdeuren. Leeggespoten brandblussers of brandslangen, kapotgetrapte slagbomen of vernietigde kassa’s. Spray op de camera’s die verhelpt om toezicht te houden….
Vandalisme is er altijd geweest, maar sinds de coronacrisis is het fors toegenomen. Voor een deel valt dat te verklaren doordat er meer drugsverslaafden hun toevlucht zoeken in een garage. Ook zijn er meer mensen in de precariteit beland, wat mogelijk leidt tot meer inbraken. Philip De Brabanter – directeur België bij Q-Park – schat dat het aantal gevallen van vandalisme in sommige garages bijna is vertienvoudigd.
In Brussel was er recent ook een inbraakplaag. Wat doen jullie om de parkeergarages veiliger te maken?
De Brabanter: Het takenpakket van onze mobiele teams is uitgebreid, de mensen zijn technisch en praktisch gevormd. Daarnaast houden we de garages hermetisch dicht. We hebben meer camera’s in de traphallen geïnstalleerd, net als in de garage zelf. Via camerabeelden houden we 24/7 toezicht.
Toch staat de voetgangersingang van parking Lepage in het centrum van de stad al maanden open, zo horen we.
De Brabanter: Ik heb het nagevraagd, de deur heeft inderdaad opengestaan. Maar de deur wordt dagelijks gecontroleerd. Het is de nieuwe truc om tape op de deur te plakken zodat hij niet in het slot valt… We zien die vandalenstreken op de camera. Dankzij onze beelden lukt het de politie vaak om snel de mensen op te pakken.
Moet de politie meer doen voor de veiligheid in de garages?
De Brabanter: De politie doet al meer dan genoeg, het is Justitie die knopen moet doorhakken: daar wringt het schoentje. Afgelopen week pakte de politie de dader op van de inbraken in parking Lepage, begin deze week liep hij alweer rond. In parkeergarage Pacheco was er begin deze week ook een inbraak. Het is te vroeg om te zeggen of de opgepakte persoon hiervan de dader was.
Het is zeer frustrerend. We doen er alles aan om de parkings zo veilig mogelijk te maken. Maar zij die er niet moeten zijn komen toch binnen. Je kunt het niet honderd procent veilig maken, ze glippen bijvoorbeeld achter een wagen aan. De politie pakt ze op, maar ze worden snel vrijgelaten. Het is dweilen met de kraan open.
Is het een optie om de portier terug te halen? Ik begreep dat er tot corona altijd een portier was…
De Brabanter: Een portier is er niet 24/7. We hebben mobiele teams die binnen vijf minuten ter plaatse zijn. Ze zijn met minstens twee personen. Als er iets gebeurt, kan je in je eentje toch niet tussenkomen. Wie de klantenservice via e-mail probeert te bereiken, moet inderdaad soms een paar dagen wachten. Maar via de infoknop aan de voetgangersingang kun je 24/7 iemand van Q-Park bereiken. Via de infoknop wordt één van onze mobiele teams gecontacteerd als dat nodig is. In een noodsituatie stuurt de operator de politie.
"Vandaag willen de mensen nog steeds met de auto rijden tot waar ze moeten zijn"
Hoe ziet u de toekomst van Q-Park in Brussel?
De Brabanter: We draaien vandaag 10 tot 15 procent minder omzet ten opzichte van 2019. Dat is een algemeen probleem: je ziet ook in de retail of horeca dat er minder bezoekers zijn. We hameren bij de overheid om te investeren in het positieve imago van de stad. Je hoeft de krant maar open te slaan of je leest iets over de grootsteden dat niet positief is. Ik zie dat mensen uit de de Rand rond Brussel minder gemakkelijk naar Brussel komen.
Hoe kijkt Q-Park naar de ‘modal shift’?
De Brabanter: “Er zijn enorm veel zaken veranderend, de Vijfhoek is volledig veranderd op vlak van mobiliteit, er is zone dertig ingevoerd in de binnenstad. Veertig jaar geleden kwamen ze vanuit Oostende naar Brussel om hier te komen shoppen…. Dat zie ik vandaag niet meer gebeuren. Toch denk ik dat mensen nog steeds met de auto willen rijden tot waar ze moeten zijn. Dat blijkt ook uit het feit dat er voorlopig nog weinig mensen parkeren in de P&R’s aan de rand van de stad.
Uw Franse collega, Q-Park-directeur Michele Salvadoretti, is bezig met hernieuwbare energie.... Hoe zit dat in België?
De Brabanter: Tegen 2026 rijden alle bedrijfswagens elektrisch. Er zijn heel wat laadpalen nodig om in de vraag te kunnen voorzien. Momenteel hebben we een driehonderdtal laadpalen in heel Brussel. Dat gaat de komende jaren zeker nog verdubbelen. De elektrische wagen wordt meer en meer standaard, dus die vraag groeit stel. Maar als iedereen morgen elektrisch wil laden, hebben we een probleem.
Ik vraag me af of we over een paar jaar voldoende capaciteit hebben op het net om de auto’s te kunnen laden. Vandaag krijgen we soms al te horen dat een extra laadpaal plaatsen niet lukt. Dat terwijl tien tot twintig procent van de publieke parkeerplaatsen een laadpaal moeten krijgen. Dat zou dan weer betekenen dat we in een garage zoals Lepage al gauw een vijftigtal laadpalen moeten plaatsen.
Maar misschien ziet het er over een jaar heel anders uit: gaan de netbeheerders ineens wel de nodige capaciteit leveren. Of gaan we zelf een transfo plaatsen om stroom te genereren? Dat is een technische kwestie waarover de overheid moet beslissen.
Verandert het type klanten ook?
De Brabanter: Er zijn steeds meer elektrische fietsen. Voor de garages Lepage en Dansaert is nu een onderzoek bezig om een fietsenstalling te plaatsen.
Welke andere investeringen zullen nog volgen?
De Brabanter: De drie Inno-garages in het centrum zijn we volledig aan het renoveren en opnieuw aan het inrichten. Die garages worden ook beter beveiligd. Ook in onze andere garages blijven we werken aan veiligheid. We gaan onze mobiele teams nog vaker sturen. Veiligheid is onze eerste prioriteit.”
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , q-park