In drie dagen tijd zijn op twee vluchten van Brussels Airlines de piloten en crew onwel geworden door giftige lucht in de cockpit. Ze moesten hun vliegreis afronden met zuurstofmaskers op. "De veiligheid van de bemanning en de reizigers is in gevaar", ergeren de vakbonden zich. Zij vragen extra maatregelen.
Piloten Brussels Airlines landen met zuurstofmaskers op
Op een vlucht tussen Rome en Zaventem werden de piloten maandagmiddag misselijk door een ondraaglijke geur in de cockpit. De crew kon zich daardoor nog moeilijk concentreren. Zaterdag moest de hele bemanning naar de spoed van het AZ Portaels in Vilvoorde, nadat op een vlucht uit Kopenhagen zich hetzelfde probleem had voorgedaan.
Fume event
Beide incidenten werden veroorzaakt door een fume event. Dat ontstaat door een olielek bij de straalmotoren van het vliegtuig, waardoor oliedruppeltjes in het ventilatiesysteem terecht komen. De giftige stof tricresylfosfaat (TCP), die ruikt naar natte sokken, wordt zo in het vliegtuig verspreid.
Het probleem durft wel eens vaker opduiken, tot grote ergernis van de vakbonden. "Als piloot en bemanning onwel worden op een vlucht, dan is dat een ernstig probleem”, zegt Paul Buekenhout van het ACV in Het Nieuwsblad. "Maar het wordt opnieuw blauwblauw gelaten."
Veel onduidelijkheid
Er heerst echter nog veel onduidelijkheid over zo'n fume event. Niemand weet precies wat er gaande is, klinkt het op het kabinet van minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD). "We moeten het fenomeen op Europees niveau in kaart brengen", zegt ze.
Lees meer over: Mobiliteit , Brussels Airlines , fume event
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.