De NMBS en de Franse spoorwegmaatschappij SNCF Voyageurs zijn van plan een nieuwe spoorverbinding in te leggen tussen Brussel en Parijs. Dat hebben ze dinsdag bekendgemaakt.
Plannen voor nieuwe spoorverbinding tussen Brussel en Parijs
Concreet onderzoeken de NMBS en SNCF Voyageurs de mogelijkheid om tegen eind 2024 samen een nieuwe reguliere reizigersdienst met klassieke treinen op te zetten. De twee treinoperatoren hebben hun voornemen om deze nieuwe dienst te exploiteren aangemeld bij hun respectieve spoorwegregulatoren.
De nieuwe verbinding moet een aanvulling vormen op de bestaande hogesnelheidsverbindingen en zou meerdere heen-en-terugreizen per dag aanbieden tussen Brussel-Zuid en Parijs-Noord. Die zouden ongeveer drie uur duren. In België zou er nog een tussenstop plaatsvinden in Bergen.
Momenteel loopt de studie om de haalbaarheid van het project te bevestigen, met als doel de nieuwe treindienst zo snel mogelijk op te starten. De dienstregeling en eventuele tussenstops moeten eveneens nog worden bevestigd.
Olympische Spelen Parijs
Met de nieuwe reguliere treindienst wil de NMBS dus een aanvulling bieden op de bestaande hogesnelheidstreinen, "aan een concurrentiële prijs", aldus een woordvoerder. Hoeveel een kaartje richting Parijs zal kosten is nog niet bekend.
Minister van Mobliiteit Georges Gilkinet (Ecolo) verwelkomt de plannen. "Naast het aanbod voor hogesnelheidstreinen, ben ik ervan overtuigd dat er een grote vraag is naar goedkopere en regelmatigere treinverbindingen via gewone internationale treinen", reageert hij.
De spoorwegmaatschappijen schuiven zelf eind 2024 naar voren als startdatum, maar Gilkinet hoopt dat de nieuwe verbinding vroeger kan starten, op tijd voor de Olympische Spelen in Parijs tijdens de zomer. "Veel Belgen zullen naar Frankrijk reizen voor de Olympische Spelen van 2024 en als dit nieuwe treinaanbod een paar maanden vervroegd kan worden, kan dat ook op de meest milieuvriendelijke manier", stelt hij.
Gelijkaardige initiatieven
Hogesnelheidstreinoperator Thalys (intussen onderdeel van Eurostar) bood tot midden vorig jaar zelf een tragere en goedkopere verbinding tussen Brussel en Parijs aan, onder de naam IZY. Daarmee kon je vanaf 10 euro sporen tussen beide hoofdsteden. De trein reed in Frankrijk niet over het hogesnelheidsspoor, waardoor de rit een uur langer duurde dan met de Thalys zelf. Die laatste legt de rit af in zowat anderhalf uur.
De Franse spoorwegmaatschappij SNCF Voyageurs lanceerde in april ook gelijkaardige intitiatieven tussen Franse steden, onder de naam 'Ouigo Train Classique'. Die rijdt bijvoorbeeld tussen Parijs en Lyon, en Parijs en Nantes. Dat aanbod van treinen die minder snel zijn dan hogesnelheidstreinen, maar ook duidelijk goedkoper, werd in mei als "zeer bevredigend" bestempeld.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Trein , Parijs , NMBS
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.