Na een proefproject van een jaar zijn Virya Energy en Taxis Verts tot de conclusie gekomen dat waterstofgas (H2) zonder problemen kan worden ingezet als brandstof voor taxi's en andere wagens. De uitstootvrije technologie kan in de toekomst een gulden middenweg vormen tussen verbrandingsmotoren en elektrische voertuigen, klinkt het.
Proefproject met waterstoftaxi afgerond: ‘Nood aan meer infrastructuur’
Lees ook: Eerste groene waterstoftaxi in Brussel
Vanaf 2025 moeten alle nieuwe taxi’s in Brussel volledig emissievrij zijn. Dat is een van de doelstellingen van het Het Lucht- Klimaat- Energieplan, dat de hoofdstad tegen 2050 CO2-neutraal moet maken. Om zich daarop voor te bereiden, zoeken taxi-operatoren momenteel volop naar oplossingen.
De waterstoftaxi was een proefproject van Virya Energy en taxibedrijf Taxis Verts, het grootste taxiplatform in het Brussels Gewest. Om het voertuig goed te kunnen vergelijken met diesel- en elektrische alternatieven, werd hij geïntegreerd in de vloot van Taxis Verts.
Geen CO2-uitstoot
In totaal legde de waterstoftaxi meer dan 55.000 kilometer af en werden meer dan 2.700 passagiers naar hun bestemming gebracht. Daarvoor gebruikte de taxi zo’n 660 kilo waterstof, lokaal geproduceerd op basis van hernieuwbare elektriciteit en verdeeld via DATS24-stations (Discount Automatic Tanking Service, red.). Daarbij werd geen CO2 uitgestoten: om energie te produceren mengt waterstof zich met zuurstof en produceert het alleen maar H₂O, ofwel water. Ter vergelijking: een dieselvoertuig zou ongeveer 11 ton CO2 hebben uitgestoten over dezelfde afstand.
Gedurende de testperiode ondervond het voertuig geen enkele storing en ook het tanken van groene waterstof verliep zonder problemen. Bovendien blijken de totale kosten van een waterstofvoertuig vergelijkbaar met die van een premium dieselvoertuig (Mercedes E-Klasse, Audi A6) en een elektrisch voertuig in dezelfde klasse (Mercedes EQE).
De waterstofauto's zijn niet alleen even stil als elektrische auto’s, hun actieradius is ook veel groter: op minder dan vijf minuten tijd kunnen ze worden volgetankt bij een waterstofstation. Eenmaal bijgetankt heeft het voertuig een bereik van 470 km, ongeacht de weersomstandigheden.
“Door deze combinatie van eigenschappen zijn waterstofvoertuigen een veelbelovende optie voor taxi's,” concluderen de onderzoekers. “Het integreren van dit type voertuig in de Brusselse taxivloot zou bijdragen aan de Brusselse ambities op vlak van koolstofneutraliteit, zonder inkomstenverlies voor taxibedrijven.”
Tekort aan infrastructuur
De resultaten van het proefproject zijn overwegend positief, maar om de inzet van waterstofvoertuigen mogelijk te maken moet de infrastructuur voor waterstofmobiliteit nog verder worden uitgebouwd. Vandaag zijn er slechts zeven waterstofstations in België, waaronder vijf in het DATS24-netwerk, allemaal buiten Brussel. De waterstoftaxi van het proefproject tankte tijdens het proefproject bij een tankstation in Halle.
Volgens Virya Energy en Taxis Verts is er bovendien nood aan waterstoftechnologie voor zowel taxi's als wagens. Tegen 2030 moeten alle dieselvoertuigen geweerd worden uit het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, maar voor taxibedrijven is die deadline al voor 2025. Vanaf dan moeten Brusselse taxi's kiezen tussen waterstofvoertuigen en elektrische wagens.
De twee bedrijven vinden dan ook dat er dringend een gelijke ondersteuning moet komen voor beide duurzame technologieën. Het Gewest werkt reeds aan een uitbreiding van het aantal laadpalen voor elektrische wagens in de hoofdstad. Met het plan electrify.brussels beoogt de Brusselse regering om 22.000 publieke laadpalen te installeren tegen 2035. Virya Energy wijst erop dat er ook dringend infrastructuur voor de verdere ontwikkeling van waterstofmobiliteit voorzien moet worden in de regio. "De installatie van tankstations met groene waterstof in de hoofdstad zou de ontwikkeling van een vloot waterstofvoertuigen ondersteunen," zo duidt Virya Energy.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , waterstoftaxi