Uit de Global City Mobility Index van consultancybureau Deloitte, die twintig wereldsteden onder de loep nam, blijkt dat de Brusselaar jaarlijks een werkweek aan tijd verliest in het verkeer. Toch lijkt de pendelcultuur met privévoertuigen niet meteen te verdwijnen. "Met zijn 19 gemeentelijke autoriteiten belemmert het complexe Brusselse overheidssysteem de ontwikkeling van een coherente strategie", stelt Sam Sluismans, partner bij Deloitte België en verantwoordelijk voor innovatie.
Rapport: vele Brusselse autoriteiten belemmeren vlotte mobiliteit
Het grootste mobiliteitsprobleem in Brussel is filevorming tijdens de piekuren, zowel op de ring als in de binnenstad. Ten gevolge van die vele auto's kampt Brussel ook met een slechtere luchtkwaliteit dan gelijkaardige steden, zoals Manchester. Ook op verkeersveiligheid scoort de Engelse stad beter. Dat is bijvoorbeeld te danken aan het Greater Manchester Electrical Vehicle Scheme, waarbij elektrische voertuigen in de stad gepromoot worden, en door een betrouwbaar en populair bus- en tramnetwerk.
Ondanks een goed uitgerust openbaar vervoernet zijn er in de Belgische hoofdstad nog altijd zones moeilijk te bereiken. "Het gebrek aan coördinatie en integratie van het ticketsysteem tussen de vervoersmaatschappijen MIVB, NMBS, De Lijn en TEC belemmert de ontwikkeling en adoptie van oplossingen voor het transportprobleem", aldus Sluismans.
Waarop Brussel wel goed scoort, is de "ecologische duurzaamheid", deels dankzij het het hoge aantal fietsstroken in vergelijking met andere steden. Toch zijn slechts 6 procent van de verplaatsingen in onze hoofdstad met de fiets. Ter vergelijking: In Amsterdam, leider op gebied van fietsinfrastructuur, gebeurt 61 procent van de verplaatsingen met de fiets.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Global City Mobility , file
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.